عنوان | نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیش بینی تکانشوری دانشآموزان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 40-25 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه دانشآموزان دبیرستانی حساسیت به طرد سبکهای فرزندپروری ادراک شده نوجوانان دبیرستانی سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان کامیاران (شهرستان) تکانشوری |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیشبینی تکانشوری در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و نمونه پژوهش شامل 154 دانش آموز دبیرستانی بود که در سال تحصیلی 94- 95 در دبیرستانهای شهرستان کامیاران مشغول به تحصیل بودند و به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری ادراک شده، حساسیت به طرد و تکانشوری استفاده شد و دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تکانشوری با سبکهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه و همچنین با حساسیت به طرد رابطه مثبت اما با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبکهای فرزندپروری والدین میتواند تکانشوری فرزندان را پیشبینی کند (001/0 > p). بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که تکانشوری با سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه و مؤلفههای حساسیت به طرد رابطه مثبت ولی با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی دارد. |
کد مقاله | 37053 |
تعداد بازدید | 266 |
|