• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کشف الگوی تحکیم خانواده بر اساس نظریه لازاروس در زوجین شهر یزد: مطالعه کیفی
تعداد صفحات 14
نویسنده جلال ایرانی زاده - حسن زارعی محمودآبادی - سعید وزیری یزدی - علیرضا افشانی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 18 شماره 5 پیاپی 79
تاریخ انتشار آذر و دی - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-27
زبان فارسی
کلید واژه استحکام خانواده  یزد (شهرستان)  بنیان‌های خانواده  مطالعه کیفی  رویکرد چندوجهی لازاروس  الگوی تحکیم خانواده  
چکیده مقدمه: تحکیم خانواده جامعه را به سمت آرمان های مطلوب سوق می دهد. لذا باید جوانان را ابتدا به ازدواج تشویق نمود و روش های استحکام زندگی خانوادگی را به آنها آموخت. بر همین مبنا پژوهش کیفی حاضر با هدف تدوین الگوی تحکیم خانواده بر اساس مدل چند وجهی لازاروس در تحکیم بنیان خانواده انجام گردید.
روش بررسی: روش تحلیل داده ها به صورت تحلیل محتوای کیفی از نوع هدایت شده می باشد که از راه مصاحبه با 19 نفر از خانواده درمانگران و کارشناسان خانواده استان یزد به عمل آمد. نمونه گیری از نوع هدفمند و سئوالات مصاحبه بصورت نیمه ساختار یافته بر اساس نظریه لازاروس شامل رفتار، عاطفه، شناخت، حواس، رابطه، تصویر ذهنی، و سلامت جسمانی بوده است و مصاحبه تا مرحله اشباع اطلاعات پیش رفته تا جایی که دیگر کد جدیدی ایجاد نشده است. سپس متن مصاحبه تایپ و مفاهیم از آنها استخراج و کدگذاری انجام شد. بعد از کدگذاری نظر متخصصان تحقیق کیفی پرسیده شد تا روایی محتوایی آن مشخص شود و بر اساس نتایج استخراج شده مدل بومی تدوین گردید.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در نهایت به شکل گیری 14 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی شامل رفتار، عاطفه، شناخت، حواس، رابطه، تصورات ذهنی و ابعاد جسمانی انجام شد. و مضمون فرعی شامل پایبندی به خانواده، صمیمیت، ارتباط موثر، اهمیت دادن به مشاوره، گذشت، درون ریزی/برون ریزی، وقت گذاری، تقویت حواس، صله رحم، مراسم خانوادگی، اعتماد به نفس، تاثیر رسانه، تنوع در تغذیه، ورزش و گردش می باشد.
نتیجه گیری: با توجه به این که خانواده بهترین مامن و پناهگاه عاطفی، اجتماعی و روانی برای اعضای خود است. لذا در این تحقیق الگویی تدوین شده است. که برای آموزش خانواده هایی که مشکلات مختلفی دارند راه گشا است و برای درمانگران و کارشناسان خانواده که با اعضای خانواده سروکار دارند می تواند ارزشمند باشد.

کد مقاله 37039
تعداد بازدید 360

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397