عنوان | تبلیغات و هویت اجتماعی زنان ایرانی: تحلیل انتقادی گفتمان کلامی و بصری در آگهیهای تجاری |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی - موسسه آموزش عالی سبز شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 83-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی هویت اجتماعی زنان هویت اجتماعی تحلیل انتقادی گفتمان هویت زنان تحلیل گفتمان تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون تبلیغات رسانه هویت زن ایرانی تبلیغات تلویزیون ایران تحلیل کلام تحلیل انتقادی کلام تحلیل انتقادی کلان روایت تحلیل بصری |
چکیده |
این مطالعه به بررسی سازوکار تأثیرگذاری آگهی های بازرگانی بر هویت اجتماعی زنان ایرانی می پردازد. 60 آگهی تجاری تلویزیون ایران مورد بررسی کمی و کیفی قرار گرفتند. تحلیل بسامد نشان داد که تصویر ارائه شده از زن مطلوب و موفق ایرانی عمدتاً تحت تأثیر این عوامل است: 1) منافع سفارش دهندگان؛ 2) نوع گفتمان تبلیغاتی؛ 3) جامعه هدف و 4) راهبردهای معناشناختی به کار رفته در تولید آگهی ها. تحلیل جزئیات کلامی و بصری تعبیه شده در محتوای آگهی ها هم نشان داد که چطور شخصیت پردازی کاراکترهای زن در این گونه رسانه ای، کلان روایتی خاص از موفقیت را به مخاطبین ایرانی اعم از مرد و زن القا می کند. این یافته ها در چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و در رابطه با سازوکارهای شکل گیری باورهای اجتماعی در مواجهه با مظاهر توسعه مادی مورد بررسی دقیق تر قرار گرفتند تا نشانه های تحولی بطئی ولی عمیق در نوع نگرش دست اندرکاران بخش خصوصی و متولیان تبلیغات در نهادهای دولتی به وضوح روشن شود. |
کد مقاله | 37023 |
تعداد بازدید | 201 |
|