عنوان | بررسی دیدگاههای دانشآموزان دختر دوره متوسطه در مورد معیارهای اجتماعی آموزشی انتخاب مدرسه غیر دولتی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 10 شماره 4 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 260-245 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی فیروزآباد (شهرستان) مدرسه غیر دولتی نگرش دانشآموزان دختر دانشآموزان دبیرستانی نگرش دختران دیدگاه دانشآموزان انتخاب مدرسه معیارهای اجتماعی دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه معیارهای آموزشی مدیریت مدرسه ویژگیهای معلمان امور انگیزشی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاههای دانشآموزان دختر دوره متوسطه در مورد معیارهای اجتماعی-آموزشی انتخاب مدرسه غیردولتی انجام شد. روش انجام تحقیق کمّی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه یازدهم مدارس غیردولتی شهرستان فیروزآباد بود. حجم نمونه با جامعه مساوی و تعداد 119 دانشآموز بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته در دو بعد اجتماعی -آموزشی شامل چهار مؤلفه اجتماعی (امور پرورشی، امور انگیزشی، ویژگیهای معلمان و نتایج مدرسه) و پنج مؤلفه آموزشی (امکانات فیزیکی و آموزشی، کیفیت آموزشی، فناوری اطلاعات، ارزشیابی مستمر و مدیریت مدرسه) با 45 شاخص بود. نتایج نشان داد که دانشآموزان، مؤلفه مدیریت مدرسه را مهمترین معیار انتخاب مدرسه غیردولتی میدانند. همچنین ویژگیهای معلمان و امور انگیزشی در اولویتهای بعدی قرار گرفت. ضمن اینکه از 45 شاخص پرسشنامه، شاخصهای آشنایی مدیر مدرسه با شیوههای علمی مدیریت، برخورداری از معلمان متخصص و ارتباطات دائمی معلمان با اولیاء، از دیدگاه دانشآموزان حائز بیشترین اهمیت بودند. در مجموع معیارهای اجتماعی با میانگین 04/5 و معیارهای آموزشی با میانگین 00/5 در انتخاب مدرسه دخالت داشتند. |
کد مقاله | 37007 |
تعداد بازدید | 170 |
|