عنوان
|
مداخلهای در تحریفهای شناختی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارتهای ذهن مشفق |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
محمدمهدی سهرابی فرد - آذر صمدی فرد - سجاد ناصری نیا - فرزانه رشیدی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 1 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
ندارد |
محدوده صفحات
|
42-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خرم آباد (شهرستان) تحریفهای شناختی تحریفهای شناختی بین فردی دختران بازمانده از ازدواج اختلالات هیجانی خودانتقادی شفقتورزی آموزش مبتنی بر ذهن مشفق
|
چکیده
|
آموزش ذهن مشفق مطابق با ساختار درمانهای شناختی- رفتاری طراحی شد و سیر تاریخی این مدل درمانی در عدم بهبود هیجانهای منفی در درمان شناختی رفتاری ریشه دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مداخله ای در تحریف های شناختی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارتهای ذهن مشفق انجام گرفت. در این مطالعه از روش پژوهشی شبه آزمایشی استفاده شد. طرح شبه آزمایشی پژوهش حاضر پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دختران بازمانده از ازدواج شهرستان خرمآباد که پس از سن 35 سالگی به دلایل خودخواسته موفق به ازدواج نشده اند تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دختران 35 ساله شهرستان خرمآباد بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش مهارتهای شفقت ورزی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های تحریفهای شناختی میان فردی حمام چی و همکاران (2004) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامسون و زروف (2004) پاسخ دادند. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارتهای ذهن مشفق را بهصورت هفته ای یکبار به مدت 5/1 ساعت دریافت کردند. نتایج برآمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ذهن مشفق بر کاهش تحریفهای شناختی میان فردی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج مؤثر است (001/0 ≥ P ). بر پایه یافتهها، آموزش گروهی متمرکز بر ذهن مشفق میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای نوین در کاهش مشکلات هیجانی دختران بازمانده از ازدواج به کار رود.
|