| عنوان | تحلیل مفهوم کیفیت زندگی زنان: مدل هیبرید |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 3 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 220-204 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زن ایرانی کیفیت زندگی زنان تهران دیدگاه زنان کیفیت زندگی زنان شهر تهران مدل هیبرید تحلیل مفهوم |
| چکیده |
مقدمه: عوامل بسیار زیادی در زندگی باکیفیت مطلوب مؤثرند. با توجه به ذهنی و چند عاملی بودن مفهوم کیفیت زندگی و لزوم توجه در فرهنگها و گروههای مختلف اجتماع، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه زنان انجام شد. روش: برای تحلیل کیفیت زندگی زنان از الگوی هیبرید به شیوه شوارتز و کیم استفاده شد. در مرحله نظری جهت تحلیل عمیق و تعریف مجدد مفهوم کیفیت زندگی زنان، 571 مقاله از پایگاههای اطلاعاتی معتبر و در دسترس، بدون محدودیت سال و با کلیدواژههای کیفیت زندگی و زنان به زبان فارسی و انگلیسی مورد جستجو قرار گرفت. در مرحله کار در عرصه مصاحبه با 40 نفر از زنان ایرانی ساکن شهر تهران انجام شد؛ و مصاحبهها تحت تحلیل محتوی قراردادی با روش ژانگ قرار گرفت. در مرحله نهایی، شباهتها و تفاوتهای تعاریف از دو مرحله قبل ارزیابی شده و تحلیل کلی انجام گرفت. یافتهها: در مرحله تحلیل نهایی کیفیت زندگی زنان بدین صورت تعریف شد: کیفیت زندگی از دیدگاه زنان، یک مفهوم ذهنی و بیانگر احساس خوشبختی بود؛ که آنان در زندگیشان با داشتن آرامش در زندگی؛ و رضایت از وضعیت سلامت ناشی از مسئولیتپذیری در قبال سلامتی و برقراری ارتباط خوشایند با خود، خدا، محیط و دیگران، حس امنیت و درک حمایتهای جامع دریافتی برای داشتن یک زندگی ایده آل، تجربه میکنند. نتیجهگیری: از یافتههای به دست آمده استنباط شد؛ که توجه به وضعیت زنان در زمینه حمایتهای جامع، امنیت، مسئولیتپذیری در قبال سلامتی و ارتباطات میتواند به نتایج مفید و قابل توجهی در جهت بهبود کیفیت زندگی زنان منجر شود. |
| کد مقاله | 36987 |
| تعداد بازدید | 299 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...