• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ساخت و اندازه‌گیری شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس ازدواج خوشبخت در پدران دانش‌آموزان متوسطه شهر اهواز
تعداد صفحات 30
نویسنده امین کرایی - پرویز عسگری - زهرا دشت بزرگی
مشخصات نشریه فصلنامه روان‌سنجی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 24
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 36-7
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج موفق  روان‌سنجی  نگرش مردان  طراحی پرسشنامه  دیدگاه مردان متأهل  ویژگی‌های روانسنجی  مردان متأهل  ازدواج پایدار  شاخص‌های ازدواج موفق  ویژگی‌های روانسنجی ازدواج  ازدواج خوشبخت  ازدواج موفق ایرانی  اهواز (شهرستان)  
چکیده ازدواج مهمترین نمونة روابط بین فردی است که اکثر افراد بزرگسال آن را تجربه می کنند. ازدواج و روابط زناشویی سالم، مزایایی را هم برای جامعه و هم افراد و خانواده ها ایجاد میکند. هدف پژوهش شناسایی عوامل تدوام ازدواجهای پایدار خوشبخت و تهیه و ساخت پرسشنامه ای بر اساس عوامل تدوام ازدواجهای پایدار خوشبخت از دیدگاه مردان متأهل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه پدران دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز بودند که حداقل 25 سال از زندگی مشترک آنها گذشته باشد و در یک ازدواج طولانی مدت خوشبخت به سر می بردند. در این پژوهش چهار نمونه مورد استفاده قرار گرفت که نمونه اول جهت یافتن عوامل اولیه و تدوین پرسشنامه بود و ( 25 نفر مرد،) در مرحلة دوم برای افزایش روایی و اعتبار و اجرای مقدماتی 50 نفر مرد انتخاب شد. برای انتخاب نمونه اصلی به منظور انجام تحلیل عامل اکتشافی یک نمونه 235 نفری و به منظور انجام تحلیل عامل تأییدی یک نمونه 140 نفری انتخاب شد. نمونه های چهارگانه با استفاده از روش در دسترس و از میان جامعه مورد نظر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس ارزیابی رابطه (RAS) و پرسشنامه ازدواج خوشبخت بود که پس از تحلیل نتایج این پژوهش ساخته و مورد تأیید قرار گرفت. طرح پژوهش حاضر، همبستگی از نوع تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس بود. برای تحلیل فرضیه های آماری از روشهای تحلیل عامل اکتشافی ( EFA) و تحلیل عامل تأییدی ( CFA) استفاده شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی نشان داد که عوامل تداوم ازدواجهای طولانی مدت خوشبخت از نظر مردان 9 عامل (شامل 69 ماده) با ارزش ویژه بزرگتر از 2 است و این عوامل در مجموع 56 درصد کل واریانس ازدواج خوشبخت در مردان متأهل را تبیین می کنند. در نتیجه 9 عامل شامل سبک ارتباط و حل تعارض مناسب؛ حمایت، توجه، احترام و قدردانی از یکدیگر؛ ویژگیهای شخصیتی و مسئولیت پذیری؛ صمیمیت و کیفیت رابطة جنسی؛ کیفیت زندگی مشترک و گذراندن وقت و تفریحات؛ تطابق زوجها و انعطاف پذیر بودن؛ تعهد و وفاداری؛ داشتن ارزشها، فرهنگ و تجارب معنوی مشترک؛ و ارتباط با اجتماع، خانواده ها و دوستان؛ عوامل تدوام ازدواجهای طولانی مدت خوشبخت در مردان می باشند. شناخت و شناسایی عوامل موثر بر ازدواجهای پایدار و موفق میتواند به عنوان الگو و مسیری برای زوج های جوان، و در نهایت باعث ارتقای سلامت عمومی جامعه باشد.

کد مقاله 36958
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397