عنوان | هنجاریابی مقیاس ادراک نوجوانان از شیوههای تربیتی والدین و مقایسه مؤلفههای آن در دختران و پسران شهر تهران |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانسنجی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان سبکهای تربیتی والدین تهران هنجاریابی روشهای تربیتی خانواده ادراک دختران تحلیل عاملی دانشآموزان دختر دبیرستانی درک نوجوانان نوجوانان دختر دبیرستان تهران دانشآموزان دبیرستانی سبکهای تربیتی سبک تربيت فرزند درگیری گرمی تحلیل عاملی تأییدی دانشآموزان پسر دبیرستانی تحلیل عاملی اکتشافی خودمختاری دانشآموزان نوجوان پسران نوجوان درگیری والدین گرمی والدین گرمی پدر گرمی مادر مقیاس ادراک نوجوانان از شیوههای تربیتی والدین درگیری مادر درگیری پدر خودمختاری پدر خودمختاری مادر ادراک پسران |
چکیده |
در این پژوهش پرسشنامه ادراک از شیوه های تربیتی والدین (POPS) که توسط (گرولنیک و همکاران،1997) تهیه شده بود، در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هنجاریابی شد. نمونه مورد مطالعه شامل 808 نفر (400 پسر و 408 دختر) است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور تحلیل عاملی از روش مؤلفه های اصلی، و برای چرخش عامل ها از چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و شاخص های برازش مناسب در تحلیل عاملی تأییدی وجود شش عامل ادراک درگیری، خودمختاری و گرمی را در پدر و مادر به صورت جداگانه تأیید کردند که مجموعا 93/64 درصد از واریانس را تبیین می کنند. ضرایب اعتبار همسانی درونی برای خرده مقیاس های درگیری مادر (76/0)، خودمختاری مادر (80/0)، گرمی مادر (82/0)، درگیری پدر (77/0)، خودمختاری پدر (78/0)، گرمی پدر (81/0) و در کل پرسشنامه 94/0 بدست آمده است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه در مقایسه دختران و پسران نشان داد، ادراک پسران از شیوه های تربیتی والدین شان، بهتر از ادراک دختران است ( 01/0 P < ). |
کد مقاله | 36955 |
تعداد بازدید | 276 |
|