• صفحه‌نخست
  • بانک محتوای علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش گروهی رابطه درمانی والد کودک به مادران بر کاهش احساس تنهایی دختران کم شنوا
تعداد صفحات 15
نویسنده پریسا رنجگر - عبدالله شفیع‌ آبادی - آسیه شریعتمدار
مشخصات نشریه دوماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 137
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 1179-1165
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  احساس تنهایی  تهران  آموزش مادران  آموزش گروهی  رابطه والد فرزند  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  رابطه مادر کودک  درمان تعامل والد کودک  رابطه‌ درمانی  کم‌شنوایی  کودکان کم‌شنوا  دختران مقطع ابتدایی  دختران کم شنوا  
چکیده زمینه و هدف: کم شنوایی کودکان یکی از ناتوانی‌هایی است که پیامدهای روانشناختی نامطلوبی برای کودک و والدین او به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر رابطه درمانی والد کودک به مادران بر کاهش احساس تنهایی دختران کم شنوا انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی کاربردی از نوع نیمه آزمایشی و با بهره گیری از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش، دانش آموزان دختر کم شنوا مقطع ابتدایی مدرسه ناشنوایان باغچه بان 2 شهر تهران در سال 1394 بودند. نمونه 16 نفر دانش آموز کم شنوا بودند که به شیوه در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه 8 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله دانش آموزان هر دو گروه توسط مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران (1984) مورد ارزیابی قرار گرفتند. آموزش مبتنی بر رابطه درمانی والد-کودک در 10 جلسه دو ساعته برای مادران دانش آموران گروه آزمایش ارایه شد، در حالیکه که مادران دانش آموزان گروه کنترل تا پایان مرحله پس آزمون، بسته آموزشی را دریافت ننمودند. داده‌ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرم افزار SPSS20 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که آموزش گروهی مبتنی بر رابطه درمانی والد-کودک به مادران بر کاهش احساس تنهایی در دختران کم شنوای گروه تحت مداخله موثر بوده است. نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر رابطه درمانی والد-کودک یک روش مفید و اقتصادی برای کاهش مشکلات و ارتقاء کیفیت رابطه والد- کودک است و می‌تواند به عنوان یک روش توانبخشی مبتنی بر خانواده به کار گرفته شود.

کد مقاله 36949
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397