• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی جامعه‌شناختی نقش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایجاد اشکال مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانواده
تعداد صفحات 24
نویسنده معصومه ابراهیمی - خلیل میرزایی - باقر ساروخانی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 13
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 253-230
زبان فارسی
کلید واژه هنجارهای خانواده  خانواده‌های تهرانی  نوجوانان تهرانی  تهران  ارزش‌های خانواده  شبکه‌های اجتماعی  فضای مجازی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  هنجارپذیری فرزندان  شبکه‌های اینترنتی  مقاومت نوجوانان  پذیرش هنجارها  هویت مقاومت  
چکیده زمینه و هدف: امروزه شبکه‌های اجتماعی، سهم تعیین‌کننده‌ای در کنشگری افراد برعهده دارند زیرا بستر مناسبِ گریز از مقررات و هم ساخت مقررات را موجب شده است.
روش: این پژوهش از نظر مسیر از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی فرزندان خانواده‌های ساکن در شهر تهران بود که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی فرضیه‌های پژوهش، بنابر نوع فرضیه از آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک سویه، همبستگی اسپیرمن، همبستگی جزئی و تحلیل واریانس دو سویه استفاده شده است.
یافته‌ها: بین میانگین اشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی تفاوت وجود ندارد. بین میانگین نمرات اشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین افرادی که میزان استفاده‌شان از شبکه‌های اجتماعی مجازی کمتر از 2 ساعت با افرادی که بین 2 تا 4 ساعت و 4 تا 6 ساعت در فضای مجازی هستند تفاوت معناداری مشاهده می‌شود. بین نحوه‌ی استفاده و انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجاز بنیاد و مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانواده رابطه‌ی معناداری وجود ندارد.
نتایج: با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی مجازی، بستر تعامل طیف گسترده‌ای از افراد با فرهنگ‌ها، اعتقادات و رفتارهای متفاوت بوده که بعضا می‌تواند مغایر با ارزشها و هنجارهای خانواده به حساب آید از این رو، شبکه‌های اجتماعی مجازی به تناسب نوع، میزان استفاده و حتی انگیزه‌ و دلایل استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط کاربران می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش هنجارهای جامعه و حتی خانواده تأثیرگذار باشد.

کد مقاله 36929
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397