عنوان | تحلیل آموزش، پذیرش و تغییر رفتار حجاب دختران در مراحل مختلف تحول (از کودکی تا جوانی) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 5 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب رفتار دختران دختران جوان سبکهای تربیتی دیدگاه روانشناسی کودکان دختر حجاب دختران رویکرد تحولی رفتار محجبانه رفتار حجاب |
چکیده |
هدف اصلی مقاله حاضر، معرفی روشهای تربیتی مبتنی بر دیدگاه روانشناختی در تربیت حجاب دختران است. رعایت حجاب برای زنان، آثار گستردهای شامل احساس آرامش فردی، ارتقای حریم و حفظ جایگاه خود ارزشمندی، افزایش اعتماد به نفس، سلامت روابط اجتماعی، افزایش رضایتمندی زناشویی، افزایش اعتماد اعضای خانواده به یکدیگر، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و غیره را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، حجاب نشانهای از ایمان به اسلام است. در این مقاله تلاش شده است با بهره گیری از دانش روانشناسی و بر اساس رویکرد تحولی، چگونگی شکل گیری رفتار محجبانه در دختران توضیح داده شود. بر این اساس، سطح آمادگیهای فرد مهمترین مبنای نوع آموزش است. یافته ها نشان میدهد که اولاً آموزش، پذیرش و تغییر رفتار حجاب در دختران نیازمند اقدام در سالهای اولیه است. ثانیاً ابتداییترین روش یادگیری حجاب روش یادگیری مشاهدهای و مبتنی بر وجود رفتار الگوی مؤثر در پیرامون کودک است. ثالثاً با تحول جسمی و شناختی کودک نباید از نقش عوامل بیرونی دیگر غافل شد. رابعاً بروز نگاهها و رفتار انتقادی در دختران نباید با واکنشهای غیر منطقی رو به رو شود و خامساً تکیه بر اینکه رعایت حجاب یک دستور الهی است، ضمن آنکه در مراحل سنی گوناگون قابل توصیه است، نیازمند تقویت بنیانهای فکری دختران در حوزه مباحث خداشناسی است. |
لینک دریافت مقاله |
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1560805 |
کد مقاله | 36922 |
تعداد بازدید | 257 |
|