• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مدیریت تعارض کار خانواده بر افزایش کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در بیمارستان
تعداد صفحات 7
نویسنده سلمان زارعی - احمد کاظمی پور
مشخصات نشریه فصلنامه مهندسی بهداشت حرفه‌ای شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-34
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  زنان کارمند  تعارض کار خانواده  کارکنان بیمارستان  مدیریت تعارض  کیفیت زندگی کاری  بیمارستان  زندگی کاری  
چکیده سابقه و هدف: امروزه مسائل مرتبط با کار و خانواده برای کارمندان، خانواده­ ها و سازمان­ ها اهمیت ویژه­ ای پیدا کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تعارض کار خانواده بر افزایش کیفیت زندگی کاری بود.
مواد و روش ها: در این پژوهش شبه آزمایشی که با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد، از جامعه زنان شاغل در بیمارستان شهر نورآباد تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسه آموزش مدیریت تعارض کار خانواده را دریافت کرد. داده­ ها با استفاده از پرسش­نامه کیفیت زندگی کاری (QWLQ) جمع آوری و با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموش مهارت­ های مدیریت تعارض کار خانواده بر افزایش کیفیت زندگی کاری کارمندان موثر است بدین صورت که پس از تعدیل نمره ­های پیش آزمون بین نمرات پس آزمون آزمودنی­ های دو گروه آزمایش و کنترل در کیفیت زندگی کاری (0/01 p < ) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: بنابراین، با توجه به یافته­ پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که استفاده از مهارت­ های مدیریت تعارض کار خانواده به کارمندان زن شاغل در بیمارستان کمک می ­کند تا بتوانند با مشکلات و استرس ­های غیر قابل اجتناب تعارض بین نقش ­های کاری و خانوادگی بهتر مقابله کنند و در نتیجه کیفیت زندگی کاری آنان افزایش یابد.

کد مقاله 36916
تعداد بازدید 260

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397