عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر مثبت بر افزایش شادکامی و تابآوری نوجوانان بیسرپرست دختر |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 10 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | دى - 1398 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 78-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان بیسرپرست شادکامی کودکان بیسرپرست مثبت اندیشی دختران بیسرپرست البرز (استان) تابآوری نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی آموزش تفکر مثبت مهارتهای مثبت اندیشی نوجوانان بیسرپرست تابآوری نوجوانان کودکان تحت سرپرستی بهزیستی شادی دختران |
چکیده |
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تاب آوری نوجوانان بی سرپرست، انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع طرح های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بی سرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونه ای به حجم 40 نفر از این جامعه به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و تاب آوری کانر- دیویدسون (2003) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه 45 دقیقه ای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تاب آوری نوجوانان دختر بی سرپرست میشود. به نظر میرسد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت میتواند به طور موفقیّت آمیزی برای توانمندسازی نوجوانان بی سرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 36887 |
تعداد بازدید | 202 |
|