عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
زهره موسوی امیرآباد - پروانه نظری مقدم |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 10 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
دى - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
46-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری تنظیم هیجانی کفایت اجتماعی تهران مهارتهای فرزندپروری دانشآموزان دبیرستانی تنظیم شناختی هیجان فرزندپروری مثبت سبکهای شناختی تنظیم هیجان آموزش فرزندپروری تنظیم هیجانی مثبت تنظیم هیجانی منفی دانشآموزان متوسطه اول
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان دانش آموزان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان 13-15 ساله مدارس متوسطه اول شهر تهران در سال 1396 بود که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری به نسبت یکسان جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت را در 8 جلسه (2 ساعت) به شکل گروهی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پرسشنامههای راهبردهای تنظیم هیجان شناختی گرنفسکی و همکاران (2001) و کفایت اجتماعی پرندین (1385) توسط دانش آموزان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره، تحلیل شد. نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر افزایش تنظیم هیجان مثبت و کاهش تنظیم هیجان منفی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر افزایش کفایت اجتماعی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان گفت بهبود تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی دانش آموزان نتیجه تغییر الگوها و روشهای فرزندپروری در مادرانشان میباشد که در جلسات فرزندپروری مثبت شرکت کرده بودند.
|