عنوان
|
رابطه آسیبهای دوران کودکی و تجارب تجزیهای با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
منصوره حکاک - شکوفه کاظمی - علیرضا کاکاوند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
39-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دوران کودکی دانشجویان دختر اینترنت کودک آزاری اعتیاد به اینترنت قزوین (شهرستان) دانشجویان پسر دانشگاه بینالمللی امام خمینی آسیب کودکی تجارب تجزیهای
|
چکیده
|
اینترنت کیفیت زندگی و بهزیستی بسیاری از افراد را ارتقا میدهد امّا استفاده بیش از اندازه از آن پیامدهای نامطلوبی برای سلامت روان و رشد آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان آسیبهای دوران کودکی و تجارب تجزیهای با اعتیاد به اینترنت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 295 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه تجارب تجزیه ای برنشتاین و پوتنام و پرسشنامه کودک آزاری و بی توجهی فاطمه نوروزی چهار قلعه بود. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیره استاندارد انجام شد. نتایج نشان داد که در پسران و در دختران واریانس اعتیاد به اینترنت با آسیب های کودکی و تجارب تجزیه ای تبیین می شود. همچنین تحلیل رگرسیون در دو گروه دختر و پسر به تفکیک نشان داد که بین دو گروه از لحاظ اعتیاد به اینترنت و متغیرهای پیش بین آن تفاوت وجود دارد. در دختران هر دو متغیر پیش بین، قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت هستند اما در پسران تنها آسیب های کودکی قدرت پیش بینی دارد و این رابطه در پسران قوی تر از دختران است. بنابراین به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد به اینترنت می توان مداخله هایی با تمرکز بر آسیب های کودکی و تجارب تجزیه ای انجام داد.
|