عنوان
|
دیدگاه معلمان، والدین، مشاوران مدارس و دانشآموزان نسبت به مؤلفههای مدرسه تابآور: یک مطالعه کیفی |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
لیلا افضلی - الهه حجازی موغاری - مسعود غلامعلی لواسانی - جواد اژهای - غلامعلی افروز |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
33-19 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فضای فیزیکی فرزندپروری حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر تهران جو روانی اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی نگرش دانشآموزان دختر مطالعه کیفی نگرش معلمان توانمندیهای عاطفی دیدگاههای والدین جو اجتماعی سبک فرزندپروری حمایت والدینی مشاوران مدارس دختران مقطع ابتدایی دیدگاه دانشآموزان توانمندیهای شخصیتی مدرسه تابآور ارتباط معلم دانشآموز
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان، والدین، مشاوران مدارس و دانشآموزان نسبت به مدرسه تابآور بود. بدین منظور 120 نفر (30 معلم، 30 دانشآموز، 30 نفر از والدین و 30 مشاور) بهروش نمونهگیری خوشهای از سراسر مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بود که برای چهار گروه بهصورت محورهای متفاوت تدوین و اجرا شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش کدگذاری نظری استفاده گردید که در این تحقیق شامل کدگذاری باز بر مبنای مقولات استخراج شده از مطالعه مبانی نظری تحقیق، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی میباشد. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان داد که عوامل مؤثر در شکلگیری مدرسه تابآور در سه دسته عوامل متمرکز بر عناصر مختلف موجود در مدرسه، فرد و خانواده شناسایی شدند. بررسی تحقیقات مرتبط نیز نشان داد که عمدتاً دو دسته عوامل حفاظتی درونی و بیرونی در مطالعه عوامل مؤثر بر شکلگیری مدرسه تابآور نقش دارند. از میان عوامل مدرسه، ارتباط مؤثر معلم و دانشآموزان، فضای فیزیکی، جوّ روانی-اجتماعی مناسب و حمایت اجتماعی، از میان عوامل خانواده، جوّ روانی خانواده، روشهای فرزندپروری و حمایت والدین و از میان عوامل فردی، توانمندیهای شخصیتی و عاطفی مهمترین عوامل بودند.
|