عنوان | رابطه علی خودشفقتورزی با رفتارهای مدنی تحصیلی دانشآموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 157-145 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سبک والدگری مهاباد (شهرستان) حمایت از خودمختاری والدگری خودمختاری شفقت خود دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان پایه دهم رفتارهای مدنی تحصیلی حمایت خودمختاری والدینی |
چکیده |
زمینه و هدف: رفتارهای مدنی- تحصیلی زمینه همکاری و مشارکت را در تعامل های اجتماعی فراهم می آورند که به وسیله متغیرهای پیشایندی مانند خودشفقتورزی و حمایت خودمختاری والدین تأثیر میپذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی خودشفقتورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانشآموزان و نقش میانجی گری حمایت خودمختاری والدینی است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش تمام دانشآموزان پایه های نهم و دهم شهر مهاباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 645 دانش آموز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه خودشفقتورزی نف (2003)، پرسشنامه رفتارهای مدنی-تحصیلی گلپرور (1389)، مقیاس سبک های والدگری گرولنیک، دسی و ریان (1997) بود. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نسخه 24 نرمافزار ایموس تحلیل شد. یافتهها: بر اساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها از برازش قابل قبولی برخوردار بود و یافته ها نشان داد که روابط بین خودشفقتورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی (0/01 p < )، خودشفقتورزی با حمایت خودمختاری والدینی (0/01 p < )، و حمایت خودمختاری والدینی با رفتارهای مدنی-تحصیلی ( 0/01 p < )، معنیدار است. یافتهها حاکی از آن است خودشفقتورزی و حمایت از خودمختاری 30 درصد واریانس رفتارهای مدنی - تحصیلی و خودشفقتورزی 20 درصد از واریانس حمایت از خودمختاری را پیشبینی و تبیین می کند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، حمایت خودمختاری والدینی در رابطه بین خودشفقتورزی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دانشآموزان نقش میانجی گری معنیداری دارد و باعث تسهیل بیشتر در پیشبینی رفتارهای مدنی-تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین، آموزش و ارتقای خودشفقتورزی و آموزش مهارتهای حمایت خودمختاری والدینی می تواند بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت رفتارهای اجتماعی دانش آموزان را فراهم سازد. |
کد مقاله | 36853 |
تعداد بازدید | 269 |
|