عنوان | اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر کودک در کودکان کم توان ذهنی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 43-36 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان دانشآموزان دختر رفتار فرزندان والدین کودکان کم توان ذهنی مشکلات رفتاری کودکان رابطه والد فرزند کم توان ذهنی اختلالات رفتاری رابطه مادر کودک دانشآموزان کم توان ذهنی اختلال رفتاری فرزندان مادران کودکان کم توان ذهنی درمان تعامل والد کودک مشکلات رفتاری دختران کودکان کم توان ذهنی اهواز (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: کمتوانی ذهنی با مشکلات بسیاری از جمله دشواری رابطه با والدین و مشکلات رفتاری همراه است و یکی از روشهای آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی، آموزش تعامل والد- کودک میباشد. در نتیجه، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد- کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک در کودکان کم توان ذهنی بود. روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 24 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقهای با روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مشکلات رفتاری راتر (1967) و رابطه مادر- کودک پیانتا (1994) بودند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-21 و با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش گروهی تعامل والد- کودک باعث کاهش مشکلات رفتاری ( 001/0 P < ، 794/61 F = ) و بهبود رابطه مادر- کودک ( 001/0 P < ، 337/58 F = ) در کودکان کمتوان ذهنی شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، استفاده از روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک در کنار سایر روشهای آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و بهبود رابطه مادر- کودک در کودکان کمتوان ذهنی توصیه میگردد. |
کد مقاله | 36824 |
تعداد بازدید | 211 |
|