عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش تعامل والد کودک و آموزش فرزندپروری به شیوه آدلر درایکورس بر بهبود کیفیت رابطه والد کودک در کودکان طلاق |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 3 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 55-46 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری کیفیت ارتباط آموزش مادران مشهد رویکرد آدلر رابطه والد فرزند آموزش والدین خانواده تک والد کودکان تک والد فرزندان خانوادههای طلاق آموزش فرزندپروری مادران مطلقه تک والدینی |
چکیده |
مقدمه: کودکان طلاق در طول زندگی با آسیب های روانی و اجتماعی فراوانی مواجه می شوند و نیاز به آموزش و حمایت دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تعامل والد- کودک و آموزش فرزندپروری به شیوه آدلر- درایکورس بر کیفیت رابطه والد-کودک، در کودکان طلاق انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان درمانی شهر مشهد در نیمه دوم سال 1396 می شد. از این میان 60 نفر همراه فرزندشان به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه تعامل والد- کودک ( 15 جلسه) و گروه آدلر- درایکورس ( 10 جلسه) دریافت کردند، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-کودک ( PCRS ) در سه مرحله پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با بکارگیری نرم افزار SPSS-21 استفاده شد. یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه گیر مکرر نشان داد، آموزش به مادران در دو رویکرد تعامل والد- کودک و آدلر- درایکورس باعث بهبود کیفیت رابطه والد- کودک میگردد. همچنین اثربخشی آموزش رویکرد آدلر – درایکورس، باعث کاهش بیشتر آزردگی در رابطه والد- کودک میگردد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با به کار گیری آموزش تعامل والد- کودک و آدلر- درایکورس میتوان رابطه والد- کودک را بهبود بخشید و در این میان شیوه آدلر- درایکورس اثر بخشی بیشتری دارد. |
کد مقاله | 36821 |
تعداد بازدید | 204 |
|