• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاهی انتقادی به گفتمان‌های قدرت و جنسیت در داستان کوتاه شازده خانم نوشته شیوا ارسطویی
تعداد صفحات 18
نویسنده آزاده نجفیان - سعید حسامپور - فریده پورگیو
مشخصات نشریه  نقد و نظریه ادبی - (ادب پژوهي سابق) - دانشگاه گیلان سال 4 شماره 2 پیاپی 8
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1398
محدوده صفحات 158-141
کلید واژه جنسیت  داستان کوتاه  زنانگی  داستان‌نویسی زنان  زن در ادبیات داستانی  ادبیات زنان  زن در آثار نویسندگان  زن در ادبیات  ادبیات داستانی  زن در داستان‌های کوتاه  زن در آثار داستانی  نویسندگان زن  قدرت  زن در ادبیات ایران  مفاهیم زنانگی  تحلیل انتقادی گفتمان  زن در داستان‌های فارسی  شیوا ارسطویی  گفتمان قدرت  زن در ادب پارسی  ادبیات داستانی زنان  گفتمان جنسیتی  گفتمان زنانه  داستان‌نویسی  آثار داستانی  شازده خانم (داستان)  
چکیده دهه‌های هفتاد و هشتاد را می‌توان دوران تثبیت ادبیات زنان و شکل‌گیری گفتمانی زنانه دانست. شیوا ارسطویی از جمله‌ نویسندگانی است که با محور قرار دادن زنان در آثارش سعی در کلیشه‌زدایی از مفهوم زنانگی دارند. این مقاله به بررسی انتقادی دو گفتمان قدرت و جنسیت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر در داستان «شازده خانم» پرداخته‌ است. داستان در دو سطح درونی و بیرونی پیش می‌رود. در سطح بیرونی، گفتمان سیاسی حاکم به واسطه‌ی انقلاب در حال دگرگونی است و به تبع آن جایگاه سوژ‌گی افراد در جامعه نیز در حال تغییر است. این تغییرات تعریف زن و زنانگی را نیز شامل می‌شود. در سطح درونی، راوی خود را در مرز بین سنت و مدرنیته می‌یابد. او به پشتوانه‌ی خودآگاهی اجتماعی، از پذیرفتن بی‌چون و چرای بخشی از سنت سر‌ باز می‌زند اما همچنان در جامعه‌ی مردسالار در جایگاه فرودست باقی می‌ماند. این تغییرات یک سویه نیستند. همان‌طور که دگرگونی در گفتمان قدرت، تحول در گفتمان جنسیت را به دنبال دارد، تغییر گفتمان جنسیت و هویت جنسی نیز خودآگاهی زنان نسبت به حقوق و مطالباتشان را در پی دارد که سطوح بالاتر اجتماعی را وادار به پذیرش موجودیت آن‌ها و سازگار کردن خود با تعاریف جدید می‌کند.

کد مقاله 36668
تعداد بازدید 177

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397