عنوان | تفکر قالبی درباره جنسیت و کمنمایی شخصیت زنان در کتاب عکسدار کودکان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 65-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کتابهای کودکان تبعیض جنسیتی کلیشههای جنسیتی زن در کتاب داستان کودکان کتاب زبانشناسی اجتماعی کتابهای داستانی کودکان کتاب کودک و نوجوان ادبیات نوجوانان ادبیات کودک کلیشههای جنسیتی در ادیبات کودک زن در کتابهای ایران تصاویر کتاب کودک ادبیات کودک و نوجوان تصاوير کتابها تفکر قالبی کتابهای فارسی رفتار قالبی تفکر قالبی درباره جنسیت رفتار قالبی در برابر جنسیت کمنمایی زنان |
چکیده |
ادبیات کودک و نوجوان نقشی مهم در اجتماعی شدن مخاطب دارد و بازتاب شرایط جامعه، باورها، سنتها و عقایدی است که بر پایۀ آنها، ذهنیت و تلقی خوانندگان از پدیده های مختلف شکل می گیرد. یکی از مهمترین جنبه های اجتماعی شدن شکل گیری مفهوم هویت جنسیتی در ذهن کودک است که در دوران نوجوانی به ثبات میرسد. ادبیات داستانی اجتماعی ترین گونۀ ادبیات است که میتواند بهترین منبع برای دستیابی به تصویری باشد که ادبیات کودک و نوجوان ایران در طول زمان از مفهوم جنسیت ارائه داده است. کودکان از طریق کتاب با دنیای جدیدی آشنا می شوند و تجربیات جدید و متفاوتی کسب می کنند. تحقیق حاضر به بررسی جایگاه و نقش زن، مرد و کلیشه های جنسیتی در ادبیات کودک می پردازد. در مجموع، 200 کتاب داستان فارسی بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که در میان کتابهای پرفروش از سال 1385-1395، در بازۀ زمانی ده ساله، نمونۀ کتابهایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنها را کتاب برتر معرفی کرده است، تبعیض جنسیتی یافت می شود. تعداد شخصیتها و اسمهای مردان تقریباً دو برابر زنان بود. شخصیتهای اصلی زن متن بیشتر دیده می شدند. در این مقاله، دربارۀ قالب کتابهای عکسدار کودکان که در شکل گیری هویت جنسیتی اهمیتی بالا دارد پژوهش شده است. |
کد مقاله | 36666 |
تعداد بازدید | 285 |
|