عنوان
|
بازنمایی گفتمان جنسیت در فیلمهای سینمایی مطالعه موردی: فیلم سینمایی رگ خواب |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
علی کریمی فیروزجایی - فاطمه جمشیدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
25-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت فیلم زنان در فیلم سینمایی تحلیل انتقادی گفتمان بازنمایی فیلمهای ایرانی زبانشناسی اجتماعی بازنمایی رسانهای بازنمایی جنسیت فیلمهای سینمایی ایران رویکرد فرکلاف فیلم سینمایی گفتمان جنسیتی فیلم رگ خواب
|
چکیده
|
رسانه های جمعی زمینه ای برای بیان مسائل اجتماعی و زندگی مردم در سطح ملی و بین المللی فراهم می کنند. سینما ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مخاطب است و برای بیان مسائل اجتماعی نقش بسزایی ایفا میکند. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و به روش توصیفی تحلیلی به بحث و بررسی تأثیر متغیر جنسیت در بازنمایی مسائل اجتماعی در فیلم سینمایی رگ خواب پرداخته که یکی از شاخه های زبانشناسی اجتماعی است. در پژوهش حاضر، فیلمهای سینمایی ایران به عنوان جامعۀ آماری و فیلم رگ خواب به شیوه هدفمند به عنوان نمونه تحقیق تحلیل و بررسی قرار شده است. سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمان فیلم رگ خواب جنسیت را چگونه بازنمایی میکند؟ و زن و مرد داستان فیلم چگونه بازنمایی شده اند. یافته های این تحقیق نشان میدهد که شخصیتِ زن داستان خوشبختی اش را وامدار حضور مردی میداند که شناخت درستی از او ندارد و با باورهای احساسی و شکننده، دنیایی برای خود میسازد که نشئت گرفته از نگاه اشتباهش به زندگی است. شخصیت مرد داستان، با خیانت به زن و سوء استفاده از شرایط شکنندۀ روحی وی بعد از جدایی، در نهایت عشق را در دل زن میکُشد، اما قسمتی از وجود زنِ قصه است. این زن نمایندۀ بخشی از زنان جامعه است که بدون آگاهی و بی توجه به محیط پیرامون خود رشد یافته اند و نصیحت پدر را که در این فیلم نمود جامعه است، در نظر نگرفته اند؛ درنتیجه، با حقیقت تلخ «فریب» مواجه میشوند و سرانجام، این فروپاشی درونی آنان را از نو میسازد و معنا میکند.
|