• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تصور از خود در زنان یائسه: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 7
نویسنده قباد مرادی - صمد حمیدی - آمنه حسینی - سامرند سعیدی - جهانبخش یوسفی - شراره باقری
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 213-207
زبان فارسی
کلید واژه سنندج  پدیدارشناسی  یائسگی  زنان یائسه  تصور از خود  مطالعه کیفی  زنان شهر سنندج  
چکیده مقدمه: در زنان افزایش سن با پدیده یائسگی همراه است که به علت همزمانی با بروز علایم پیری، مفهوم بسیار وسیعی می یابد. یائسگی ممکن است کیفیت زندگی زنان را تحت تأثیر قرار داده و حتی سلامت آنان را به خطر بیاندازد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تصور از خود در زنان یائسه شهر سنندج انجام شد.
مشارکت کنندگان و روشها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی بود که در سال 97 با روش مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته انجام شد. شرکت کنندگان بر اساس روش نمونه گیری هدفمند از میان 23 زن یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر سنندج انتخاب شدند. نمونه گیری تا دست یابی به درک کامل از پدیده مورد مطالعه یعنی اشباع ادامه داشت. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10 صورت گرفت. برای آنالیز از شش مرحله رویکرد پدیدارشناسی تفسیری ون منن استفاده شد.
یافته ها: پنج مضمون اصلی توانایی ذهنی، کارامدی شغلی، جذابیت جسمانی، مهارت های اجتماعی، عیب ها و حسن ها می باشد که مطابق با ابزار تصور از خود بک می باشد. علاوه بر آن مضمون سلامت جسمی از گفته های شرکت کنندگان استخراج گردید که جزء طبقه بندی های پرسشنامه بک نمی باشد.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش، تصور زنان از خود در دوران یائسگی را نشان می دهد و ارائه دهندگان خدمات سلامت می توانند از آن در برنامه ریزی های آموزشی و کمک به توانمندسازی زنان یائسه استفاده نمایند.

کد مقاله 36663
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397