• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی چالش‌های روانشناختی مادران با فرزند ترانس سکچوال: یک مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 12
نویسنده لیلا کاویانی - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 22
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-11
زبان فارسی
کلید واژه پدیدارشناسی  اختلال هویت جنسی  ترانس سکسوال  چالش‌های مادران  اختلال هویت جنسیتی  چالش‌های روانشناختی  
چکیده مقدمه: خانواده اولین و مهمترین نظام اجتماعی است و نخستین مکانی است که هویت جنسی هر فرد در آن شکل میگیرد که بر اساس آن فرد خود را به عنوان یک زن یا یک مرد می پذیرد. نخستین روابط هر فرزند با مادر شکل میگیرد و نقش مادر پر رنگ تر از سایر اعضای خانواده می باشد. مادری که فرزندش دچار اختلال هویت جنسی میشود، ممکن است تجارب متفاوت و حتی چالش برانگیزی را تجربه کند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی چالشهای روانشناختی مادران دارای فرزند ترانس سکچوال پرداخته است.
روش کار: روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدار شناسی توصیفی، و جمع آوری اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، مادران دارای فرزند ترانس سکچوال بودند که از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف و با روش گلوله برفی در سال 1397 در برخی از شهرهای ایران انتخاب شدند. داده گیری با مصاحبه با 17 مادر به اشباع رسید و اطلاعات پژوهش با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی ها نشان داد که چالشهای روانشناختی مادران شرکت کننده را می توان به پنج مضمون اصلی، شامل: احساسات منفی و دردناک مادران، دغدغه های مادر پیرامون آینده فرزند، واکنشهای منفی و غرض ورزانه خانواده و بستگان، استیگمای جامعه و عدم حمایت یابی تخصصی و دولتی طبقه بندی کرد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، عدم آگاهی و اطلاعات بسیار کم درباره موضوع ترانس سکچوال و تغییر جنسیت، باعث بیم، شرم و سردرگمی در این مادران شده است. تجارب دردناک این مادران با برداشت های اشتباه و منفی اطرافیان و جامعه پیرامون این موضوع تشدیدتر هم میشود. آگاهی از مشکلات روان شناختی و جسمانی که این مادران و فرزندان آنها میتواند اطلاعات مناسبی را برای کار و درمان در اختیار متخصصان بهداشت روانی و نظام سلامت در کشور قرار بدهد.

کد مقاله 36661
تعداد بازدید 163

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397