عنوان | نقش میانجی روابط موضوعی و کارکردهای ایگو در رابطه بین عملکرد خانواده و سلامت روان دانشجویان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عملکرد خانواده مکانیسمهای دفاعی سلامت روانی سبکهای دفاعی روابط موضوعی ایگو کارکردهای ایگو دانشجویان دانشگاه خیام |
چکیده |
عملکرد خانواده به عنوان یک عامل مؤثر بر سلامت روان شناخته شده است. هدف پژوهش پیش روی بررسی نقش میانجی روابط موضوعی و کارکردهای ایگو در رابطه بین عملکرد خانواده و سلامت روان دانشجویان در چارچوب نظریه روابط موضوعی بود. در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری دانشجویان دانشگاه خیام بودند که نمونه ای 300 نفری (195 دختر و 105 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومی، ابزار سنجش خانواده، پرسشنامه روابط موضوعی بل و پرسشنامه سبکهای دفاعی استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. شاخصهای برازش مدل بیانگر این بود که روابط موضوعی و مکانیسمهای رشد یافته ایگو، نقش میانجی در رابطه بین عملکرد خانواده و سلامت روان دارند. اما مکانیسمهای رشد نایافته و نوروتیک ایگو نقش میانجی نداشتند. نتایج به دست آمده نشان داد که همسو با نظریه روابط موضوعی، عملکرد خانواده با تأثیرگذاری بر روابط موضوعی و مکانیسم های دفاعی، منجر به افزایش سلامت روان می شود. |
کد مقاله | 36658 |
تعداد بازدید | 162 |
|