چکیده
|
در اين مقاله زن از سه بعد تاريخي, فقهي و عرفاني مورد مطالعه قرار مي گيرد. در بعد فقهي و حقوقي نويسنده با استناد به سيره حضرت زهرا(س) به نمونه هايي از آن اشاره مي كند كه عبارتند از: حق حيات طبيعي, حق تعليم و تعلم, حق ازدواج و انتخاب همسر, حق نگه داري و تربيت كودك, حق خويش در نظام خانواده, حق دادخواهي, حق انفاق, حق عبادت و بندگي, حق زينت و آرايش و حق حجاب و پوشش اسلامي, در بعد عرفاني نيز زن با هويت عرفاني در قرآن كريم, ساحتي گسترده دارد كه از جمله اين موارد عبارتند از: زن؛ مظهر جمال الهي, زن؛ مظهر آرامش, زن؛ مظهر عشق و محبت و زن؛ مظهر رحمت الهي.\r\n\r\nبا توجه به هويت ها و ساحت هاي گوناگون انسان, اين نكته روشن مي شود كه زن با هويت عرفاني مي تواند منشأ بركات سازنده در فرآيند مشاركت هاي اجتماعي و سياسي واقع شود. برخي از نمونه هاي قرآني كه مربوط به حضور مؤمنانه و عارفانه زن در فضاي سياسي جامعه مي توان به آسيه, حوا, هاجر, بلقيس و حضرت مريم اشاره كرد. نويسنده در پايان و با نتيجه گيري از بحث معتقد است حاصل بحث مذكور در سه ساحت هويت تاريخي, حقوقي و فقهي, نگرش واقع بينانه مكتب اسلام به زن و حفظ كرامت ذاتي زن است.
|