عنوان | نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 31 شماره 1 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 108-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش و پرورش دختران جوان مشهد نشانهشناسی نشانهشناسی اجتماعی تجربه دختران بازنمایی معنایی روایت دختران روپوش مدرسه تجربه تحصیلی |
چکیده |
پژوهش حاضر به دنبال بررسی انتقادی شمایی از تجربۀ تحصیلی دختران جوان است. این واکاوی بر اساس رویکرد روشی نشانهشناسی اجتماعی ون لیوون (2005) و با تمرکز بر روپوش مدرسه به منزلۀ یکی از منابع نشانهشناختی حاضر در تجربۀ زیستۀ عاملان اجتماعی مدنظر انجام شده است. نتایج نشان دادند قواعد الزامآور مدرسه دربارۀ روپوش، دانشآموزان را در فرایندی قرار میدهد که محصول آن، ایجاد نوعی گسست معنایی در صورتبندی تجربۀ تحصیلی آنها و در نتیجه، ازخودبیگانگی و انفعال آنها هنگام گذراندن دوران تحصیل در مدرسه است. به یک معنا دانشآموزان فرایند تحصیل در مدرسه را جدا از خود و حاکم بر خودشان ادراک میکنند. به این ترتیب تجربۀ تحصیلی به جای اینکه روندی قدرتافزا برای زنان باشد، به روندی قدرتزدا تبدیل خواهد شد. |
کد مقاله | 36648 |
تعداد بازدید | 179 |
|