عنوان | تحلیل چندسطحی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم در درس ریاضیات با تأکید بر اشتغال مادران |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 30 شماره 4 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اشتغال مادران پیشرفت تحصیلی پیشرفت ریاضی پیشرفت تحصیلی کودکان ریاضیات دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی منابع آموزشی در خانه محل مدرسه تیمز |
چکیده |
هدف این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ چهارم در درس ریاضیات با تأکید بر اشتغال مادران است؛ عواملی مانند تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، جنس و منابع آموزشی در خانه و محل مدرسه. بدین منظور از دادههای تیمز سال 2015 ایران استفاده شده است. ارتباط بین موفقیت در درس ریاضیات و متغیرهای ذکر شده در سطح دانشآموز و مدرسه، با الگوی خطی سلسلهمراتبی دوسطحی و با استفاده از نرمافزار HLM بررسی شد. یافتهها نشان دادند در سطح دانشآموز، اشتغال مادران، جنس و دسترسی به منابع آموزشی در خانه، ارتباطی با پیشرفت تحصیلی فرزندان ندارند؛ اما بالا بودن تحصیلات پدر و مادر سبب افزایش پیشرفت تحصیلی فرزندان میشود. همچنین نشان داده شد نمرات ریاضی دانشآموزان در مدارس مختلف تفاوت دارد و دانشآموزان تحصیل کننده در مدارس شهری نسبت به دانشآموزان تحصیلکننده در مدارس روستایی نمرۀ بیشتری در درس ریاضیات کسب کردهاند. در کل، متغیرهای سطح اول (دانشآموز) تغییرپذیری بیشتری را نسبت به متغیر سطح دوم (مدارس) تبیین میکند. |
کد مقاله | 36647 |
تعداد بازدید | 207 |
|