عنوان
|
بررسی نقش میانجیگری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
ماه آزادیان بجنوردی - سعید بختیارپور - بهنام مکوندی - پروین احتشام زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
133-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب پیشرفت تحصیلی درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی کنترل روانی والدین داوطلبان ورود به دانشگاه اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی، انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان سال آخر مقطع متوسطه شهرستان اهواز بود که در سال تحصیلی 98- 1397 داوطلب ورود به دانشگاه بودند که از بین آنها 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای کنترل روانشناختی والدینی، اضطراب پیشرفت و درگیری تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند؛ و بهمنظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم کنترل روانشناختی والدین با اضطراب پیشرفت تحصیلی (01/0 ≤ P , 28/0 = β ) و رابطه اضطراب پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی (01/0 ≤ P , 20/0- = β )، معنیدار بود. همچنین اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی را بهصورت کامل میانجیگری کرد. در نتیجه میتوان با کاهش کنترل روانشناختی توسط والدین میزان اضطراب پیشرفت تحصیلی را کاهش و در نتیجه آن درگیری تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشید.
|