چکیده
|
مراد از زنان تحصيلكرده بانوان آموزش ديده در مراكز آموزشي جديد و يا سنتي مي باشد. اين مقاله كه به بررسي نقش زنان تحصيل كرده در تشكيل و تحكيم خانواده مي پردازد با استدلال هاي منطقي و عقلي سعي كرده است تا پيش انگاره نقش مثبت تحصيلات در امر تشكيل و تحكيم خانواده را به اثبات برساند و اين مطلب را در قالب پيش طرحي براي طرح هاي ميداني و نظري بعدي, به جامعه اسلامي ارائه دهد. نقش زنان تحصيل كرده در رابطه با تأسيس و تحكيم خانواده, در فضاهاي متفاوت, آثار گوناگوني را به دنبال دارد. در اينجا نقش زنان تحصيل كرده در چهار مرحله ذيل مورد بررسي قرار گرفته است: 1-آغاز آشنايي 2-عشق ورزي 3-خواستگاري 4-گذار از خواستگاري تا ازدواج.\r\n\r\nسپس نقش زنان تحصيل كرده براي ديگران در حيطه هاي پژوهشي, آموزشي, مديريتي مورد تأمل قرار گرفته است. در ادامه, نقش ايشان پس از تأسيس خانواده بررسي شده است. در اين زمينه, ابتدا نقش فردي آن ها در تدوين برنامه خانواده, به شيوه مواجهه با مسائل جديد و سپس نقش آن ها براي ديگران مورد بحث واقع شده است. در پايان و با نتيجه گيري از مباحث مذكور, نظام خانواده و نقش زنان تحصيل كرده در قالب الگو و تئوري سيستمي ترسيم شده كه ورودي هاي اين نظام بصورت مستقيم به زن و مرد, و غير مستقيم به نزديكان سببي و نسبي آن ها باز مي گردد.
|