• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نیازسنجی از نیازهای فراغتی دانش‌آموزان دختر و پسر عضو سازمان دانش‌آموزی شهر تهران
تعداد صفحات 28
نویسنده فریبا سیدان
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 44
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 152-125
زبان فارسی
کلید واژه آموزش و پرورش  دانش‌آموزان دختر  اوقات فراغت  تهران  نیازسنجی  فعالیت‌های فراغتی  فعالیت‌های فوق برنامه  اوقات فراغت دختران  دانش‌آموزان پسر  سازمان دانش‌آموزی  نیازهای فراغتی  
چکیده سنجش نیازهای فراغتی، گامی اساسی در جهت برنامه‌­ریزی توسعۀ آموزشی و تربیتی به‌­شمار می­‌آید. نیازهای آموزشی یکی از دروندادهای نظام آموزشی است که مبنای اساسی طرح‌­ریزی، اجرا و ارزیابی نظامها قرار می‌­گیرد. پژوهش پیش­روی، به روش پیمایشی و با حجم نمونه برابر با 400 دانش آموز عضو سازمان دانش آموزی، 200 دختر (فرزانگان) و 200 پسر (پیشتازان)، انجام شده است که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل در مقاطع ابتدایی (چهارم و پنجم)، راهنمایی و دبیرستان بودند. یافته­‌ها نشان می­‌دهند که دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی، نیازی مبرم به فعالیتهای فراغتی دارند. مهم‌­ترین نیازهای فراغتی دانش آموزان عضو سازمان دانش­‌آموزی، به­‌ ترتیب اولویت، شامل نیاز به گردشگری، نیاز به برگزاری جشن و مراسم، نیاز به فعالیتهای مشارکتی، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای مذهبی و فعالیتهای هنری است. فاصله وضع موجود و مطلوب، در مورد تمام نیازهای فراغتی، مقادیری منفی داشته و دانش آموزان مطالباتی بیش از وضع موجود دارند. همچنین رابطۀ میان پایگاه اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان و نیازهای فراغتی آنان معنادار است و دانش آموزان محروم به فعالیتهای گردشگری، ورزشی، مشارکتی، فرهنگی و شرکت در مراسم و جشنها و مراسم مذهبی بیش از دانش آموزان با پایگاه اجتماعی بالا و متوسط نیاز دارند. یافته‌های این پژوهش نشان می­دهد که احساس نیاز پسران به اغلب فعالیتهای فراغتی مانند گردشگری، فعالیتهای ورزشی و برگزاری گردهمایی، جشنها و مراسم بیش از دختران بوده و احساس نیاز دختران به فعالیتهای هنری بیش از پسران بوده است. از پیشنهادهای پژوهش تاکید بر اهمیت فعالیتهای فوق‌­ برنامه برای دانش‌آموزان در نظام آموزش و پرورش، انجام دادن یک نیازسنجی جامع و کامل برای ایجاد یک استراتژی کلان و مشخص در سطح کشور، تربیت مربیان آموزش‌­دیده و به­‌کارگیری مربیان توانمند، فراهم‌­کردن فرصتهای برابر برای استفاده مناسب از اوقات فراغت، رفع آسیبهای برنامه اوقات فراغت دانش‌آموزان در بی توجهی به طبقات و مناطق محروم و حمایت مالی از آنها، رفع بی­ توجهی به تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران در برنامه‌­ریزیهای مربوط به اوقات فراغت، توجه به برگزاری اردوهای گردشگری، توسعه و ارتقای مهارتهای ورزشی و سواد حرکتی، تدوین برنامه­‌های تشویقی کتابخوانی، تشویق به فعالیتهای هنری و ایجاد باشگاه های متنوع هنری، تشکیل باشگاه ها و انجمنهای کارآفرینی و حرفه­‌آموزی، افزایش مشارکتهای اجتماعی، تمرکز بر فعالیتهای گروهی اخلاق-‌محور و پرورش و رشد ایده­‌های معنوی و اخلاقی دانش آموزان است.

کد مقاله 36498
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397