عنوان | نیازسنجی از نیازهای فراغتی دانشآموزان دختر و پسر عضو سازمان دانشآموزی شهر تهران |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 152-125 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش و پرورش دانشآموزان دختر اوقات فراغت تهران نیازسنجی فعالیتهای فراغتی فعالیتهای فوق برنامه اوقات فراغت دختران دانشآموزان پسر سازمان دانشآموزی نیازهای فراغتی |
چکیده |
سنجش نیازهای فراغتی، گامی اساسی در جهت برنامهریزی توسعۀ آموزشی و تربیتی بهشمار میآید. نیازهای آموزشی یکی از دروندادهای نظام آموزشی است که مبنای اساسی طرحریزی، اجرا و ارزیابی نظامها قرار میگیرد. پژوهش پیشروی، به روش پیمایشی و با حجم نمونه برابر با 400 دانش آموز عضو سازمان دانش آموزی، 200 دختر (فرزانگان) و 200 پسر (پیشتازان)، انجام شده است که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل در مقاطع ابتدایی (چهارم و پنجم)، راهنمایی و دبیرستان بودند. یافتهها نشان میدهند که دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی، نیازی مبرم به فعالیتهای فراغتی دارند. مهمترین نیازهای فراغتی دانش آموزان عضو سازمان دانشآموزی، به ترتیب اولویت، شامل نیاز به گردشگری، نیاز به برگزاری جشن و مراسم، نیاز به فعالیتهای مشارکتی، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای مذهبی و فعالیتهای هنری است. فاصله وضع موجود و مطلوب، در مورد تمام نیازهای فراغتی، مقادیری منفی داشته و دانش آموزان مطالباتی بیش از وضع موجود دارند. همچنین رابطۀ میان پایگاه اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان و نیازهای فراغتی آنان معنادار است و دانش آموزان محروم به فعالیتهای گردشگری، ورزشی، مشارکتی، فرهنگی و شرکت در مراسم و جشنها و مراسم مذهبی بیش از دانش آموزان با پایگاه اجتماعی بالا و متوسط نیاز دارند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که احساس نیاز پسران به اغلب فعالیتهای فراغتی مانند گردشگری، فعالیتهای ورزشی و برگزاری گردهمایی، جشنها و مراسم بیش از دختران بوده و احساس نیاز دختران به فعالیتهای هنری بیش از پسران بوده است. از پیشنهادهای پژوهش تاکید بر اهمیت فعالیتهای فوق برنامه برای دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش، انجام دادن یک نیازسنجی جامع و کامل برای ایجاد یک استراتژی کلان و مشخص در سطح کشور، تربیت مربیان آموزشدیده و بهکارگیری مربیان توانمند، فراهمکردن فرصتهای برابر برای استفاده مناسب از اوقات فراغت، رفع آسیبهای برنامه اوقات فراغت دانشآموزان در بی توجهی به طبقات و مناطق محروم و حمایت مالی از آنها، رفع بی توجهی به تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران در برنامهریزیهای مربوط به اوقات فراغت، توجه به برگزاری اردوهای گردشگری، توسعه و ارتقای مهارتهای ورزشی و سواد حرکتی، تدوین برنامههای تشویقی کتابخوانی، تشویق به فعالیتهای هنری و ایجاد باشگاه های متنوع هنری، تشکیل باشگاه ها و انجمنهای کارآفرینی و حرفهآموزی، افزایش مشارکتهای اجتماعی، تمرکز بر فعالیتهای گروهی اخلاق-محور و پرورش و رشد ایدههای معنوی و اخلاقی دانش آموزان است. |
کد مقاله | 36498 |
تعداد بازدید | 232 |
|