• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی‌گری خودکارآمدی در رابطه‌ میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری در دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان
تعداد صفحات 14
نویسنده آزاده فرهادیه - مریم اسماعیلی - فاطمه رضایی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 44
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-69
زبان فارسی
کلید واژه اصفهان  خودکارآمدی  رفتار والدین  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  ادراک رفتار والدین  تاب‌آوری  دانش‌آموزان پایه پنجم  دانش‌آموزان پایه ششم  دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی  
چکیده جنبه‌های درونی مانند خودکارآمدی و عزت‌نفس و جنبه‌های بیرونی مانند کیفیت تعاملات والدین در سنین کودکی، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری تاب‌آوری ‌هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه‌ میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری، در کودکان پایه‌­های چهارم تا ششم دبستان در شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، همۀ دانش آموزان پایه‌­های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان در سال 1394 بود. 150 نفر به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ادراک والدین (POPS)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان (SEQ-C) و مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (CDRS)، پاسخ دادند. داده‌­ها با برنامه آماری SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل میانجی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد خودکارآمدی در رابطه میان ادراک رفتار والدین و تاب‌آوری، دارای نقش میانجی است. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان استنباط کرد که بهبود ادراک رفتار والدین بر خودکارآمدی و در نتیجه بر افزایش تاب‌آوری در کودکان تأثیرگذار خواهد بود. در واقع سطوح بالاتر تاب‌آوری منعکس کننده ادراک فرد از توانمندیهای خود برای مقابله با شرایط دشوار است. ازآنجاکه نگرش کودکان نسبت به خود، تا حد زیادی تحت تأثیر ادراک آنان از تعامل با والدین است، می‌توان گفت این احساس خودکارآمدی، تحت تأثیر ادراک کودک از رابطه با والدین شکل می‌گیرد.

کد مقاله 36497
تعداد بازدید 219

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397