عنوان | بررسی رابطه ادراک رفتارهای فداکارانه همسر و نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی معلمان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دلزدگی زناشویی معلمان ابتدایی رفتارهای فداکارانه نارسایی هیجانی آمل (شهرستان) معلمان متأهل ادراک رفتارهای فداکارانه همسر |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک رفتارهای فداکارانه همسر و نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی معلمان متأهل مقطع تحصیلی ابتدایی شهر آمل بود. جامعه آماری این پژوهش همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهر آمل بود که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاسهای ادراک رفتارهای فداکارانه همسر هارپر و فیگرس (2008)، نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و دلزدگی زناشویی پاینز (1996) گردآوری شدند و با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته های پژوهش نشان دادند که میان متغیر ادراک رفتارهای فداکارانه همسر با دلزدگی زناشویی رابطه منفی و معنادار و میان نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p < ۰.۰۰۱). همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر ادراک رفتارهای فداکارانه همسر به شکلی منفی و نارسایی هیجانی به شکلی مثبت در پیش بینی دلزدگی زناشویی نقش دارند. همچنین، این تحلیل نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین، نارسایی هیجانی مهم ترین پیش بین کننده دلزدگی زناشویی است. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، می توان گفت روان شناسان و مشاوران مدرسه می توانند با بهره گیری از آموزش مهارتهای زندگی زمینه را برای تقویت رفتارهای فداکارانه و کاهش مشکلات مربوط به نارسایی هیجانی معلمان متاهل فراهم کنند و دلزدگی زناشویی شان را کاهش دهند. |
کد مقاله | 36496 |
تعداد بازدید | 245 |
|