چکیده
|
مطالعات بسياري در زمينه هاي مختلف اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان انجام شده است اما هنوز هم دانسته ها در مورد سبب شناسي اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان اندك است.\r\n\r\nبه نظر مي رسد عوامل مختلفي در ايجاد و تداوم اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان مؤثر باشد اين عوامل را مي توان به عوامل ارثي(ژنتيكي) و عوامل محيطي طبقه بندي كرد. با توجه به اندك بودن تحقيقات انجام شده در ايران, پژوهش حاضر به بررسي ميزان تأثير عوامل خانوادگي در افسردگي نوجوانان پرداخته است. روش اين پژوهش از نوع توصيفي و نمونه پژوهش مذكور شامل 1419 دانش آموز دختر و پسر مدارس راهنمايي, دبيرستان و مراكز پيش دانشگاهي نواحي پنجگانه شهر اصفهان مي شود كه بر اساس نمونه گيري خوشه اي به طور تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس [MFG] و پرسشنامه محقق ساخته عملكرد خانوادگي است.\r\n\r\nبه منظور پيش بيني متغيرهاي فردي و خانوادگي در نمرات افسردگي دانش آموزان, از تحليل رگرسيون خطي از نوع گام به گام استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيون حاكي از آن است كه از بين متغيرهاي مربوط به عملكرد خانواده, متغير اختلاف نظر نوجوان با والدين بيشترين ارتباط را با افسردگي دارد, به طوري كه %17 واريانس نمرات افسردگي ناشي از اين متغير است. نتايج پژوهش مذكور نشان داد حدود 30% نمرات افسردگي متأثر از عملكرد خانواده است. در نتيجه ارتباط عاطفي مناسب و نزديك والدين با فرزندان, ايجاد فضايي آرام, امن, گرم و صميمي در خانواده, اجتناب والدين از مشاجره و درگيري با يكديگر و با فرزندان, تقويت صميميت, دوستي و مهرباني بين فرزندان از عوامل مؤثر در پيشگيري و درمان افسردگي نوجوانان به شمار مي رود.\r\nمطالعات بسياري در زمينه هاي مختلف اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان انجام شده است اما هنوز هم دانسته ها در مورد سبب شناسي اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان اندك است.\r\n\r\nبه نظر مي رسد عوامل مختلفي در ايجاد و تداوم اختلالات افسردگي در كودكان و نوجوانان مؤثر باشد اين عوامل را مي توان به عوامل ارثي(ژنتيكي) و عوامل محيطي طبقه بندي كرد. با توجه به اندك بودن تحقيقات انجام شده در ايران, پژوهش حاضر به بررسي ميزان تأثير عوامل خانوادگي در افسردگي نوجوانان پرداخته است. روش اين پژوهش از نوع توصيفي و نمونه پژوهش مذكور شامل 1419 دانش آموز دختر و پسر مدارس راهنمايي, دبيرستان و مراكز پيش دانشگاهي نواحي پنجگانه شهر اصفهان مي شود كه بر اساس نمونه گيري خوشه اي به طور تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس [MFG] و پرسشنامه محقق ساخته عملكرد خانوادگي است.\r\n\r\nبه منظور پيش بيني متغيرهاي فردي و خانوادگي در نمرات افسردگي دانش آموزان, از تحليل رگرسيون خطي از نوع گام به گام استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيون حاكي از آن است كه از بين متغيرهاي مربوط به عملكرد خانواده, متغير اختلاف نظر نوجوان با والدين بيشترين ارتباط را با افسردگي دارد, به طوري كه %17 واريانس نمرات افسردگي ناشي از اين متغير است. نتايج پژوهش مذكور نشان داد حدود 30% نمرات افسردگي متأثر از عملكرد خانواده است. در نتيجه ارتباط عاطفي مناسب و نزديك والدين با فرزندان, ايجاد فضايي آرام, امن, گرم و صميمي در خانواده, اجتناب والدين از مشاجره و درگيري با يكديگر و با فرزندان, تقويت صميميت, دوستي و مهرباني بين فرزندان از عوامل مؤثر در پيشگيري و درمان افسردگي نوجوانان به شمار مي رود.
|