چکیده
|
برخي تحقيقات جهاني حاكي از آن است كه, دوره كودكي زمان پديدآيي و تكميل ريتم ها (ضرب آهنگ هاي) زيست شناختي و روانشناختي است و عوامل محيطي نقش مهمي در نحوه بروز, ثبات و تكميل آن ها ايفا مي كنند.\r\n\r\nبر طبق اين تحقيقات, خانواده به عنوان محيط اصلي و برتر تنظيم كننده ضرب آهنگ هاي زيستي و رواني است. اين پژوهش از نوع بنيادي, كاربردي داراي گروه هاي آزمايشي و گواه است. هدف آن بررسي تأثير رفتار والدين ايراني بر ضرب آهنگ هاي زيستي فرزندانشان است. ابزارهاي پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته, بر اساس مباني نظري موضوع و با استفاده از نظر كارشناسي اساتيد تهيه گرديده است.\r\n\r\nجامعه آماري پژوهش مذكور شامل دختران و پسران 3 تا 7 ساله كودكستان ها و مراكز پيش دبستاني شهر تهران و والدين آنان است. از اين تعداد 118 پسر و 122 دختر و 480 نفر از والدين آنان با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. نيمي از آنان بطور تصادفي در گروه آزمايش و نيمي ديگر در گروه گواه قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه: تأثير ضرب آهنگ هاي زيستي والدين آموزش ديده, بر فرزندانشان در مقايسه با والدين آموزش نديده معني دار است. همچنين رابطه ضرب آهنگ هاي زيستي فرزندان با ضرب آهنگ هاي زيستي والدين مثبت معني دار است. بنابراين رفتارهاي زيستي والدين در شكل گيري رفتارهاي زيستي فرزندان مؤثر است. ضروري است كه والدين با بروز رفتارهاي منظم و با ثبات, شرايط شكل گيري مناسب ضرب آهنگ هاي زيستي فرزندان شان را فراهم آورند.
|