• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر بسته آموزش جنسی حین ترخیص بر دانش و کیفیت زندگی جنسی بیماران پس از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر
تعداد صفحات 7
نویسنده محسن ساداتی نژاد - علیرضا فرخیان - محسن تقدسی - غلامعباس موسوی
مشخصات نشریه دوماهنامه فیض شماره 5 پیاپی 108
تاریخ انتشار آذر و دی - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 527-521
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  آموزش جنسی  دانش جنسی  کاشان (شهرستان)  بیماران قلبی  بیماری عروق کرونر  کیفیت زندگی جنسی  بیماران کرونری قلب  بیماری قلبی  پیوند عروق کرونر  آنژیوپلاستی عروق کرونر  
چکیده سابقه و هدف: اختلالات جنسی به ­وفور بین بیماران قلبی مشاهده می­ شود. از روش­ های مختلفی برای بهبود این اختلالات استفاده می­ شود ولی هنوز مشکلات جنسی، منجر به پیامدهای خانوادگی و افت کیفیت زندگی می­ شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر بسته آموزش جنسی بر دانش و کیفیت زندگی جنسی مبتلایان پس از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال ۱۳۹۷ انجام شد.
مواد و روش ­ها: مطالعه به روش مداخله­ ای تصادفی شاهددار انجام شد. در گروه مداخله، بسته آموزش از بحث آموزش جنسی پرستاری قلب و در گروه شاهد برنامه روتین اجرا شد. در ابتدای مطالعه و دو ماه پس از ترخیص، پرسشنامه کیفیت زندگی جنسی آبراهام و دانش جنسی Yi-Hung تکمیل شد. مداخله روی ۷۱ نفر بیماری انجام شد که شرایط مطالعه را داشتند. بیماران پس از درمان تهاجمی قلب در گروه مداخله (34 نفر) و شاهد (37 نفر) تخصیص داده شدند که از نظر: سن و جنس، بیماری ­های زمینه ­ای، درمان دارویی و تهاجمی تفاوت معنی­ داری نداشتند. داده ­ها با نرم­ افزار SPSS ویرایش 16 و با تست کای‌دو، تی‌تست، من‌ویتنی و ویل‌کاکسون مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمره دانش جنسی و کیفیت زندگی جنسی حین ترخیص و دو ماه بعد از آن در دو گروه، کاهش معنادار داشت (P به ­ترتیب 0/001 و 0/01).
نتیجه­ گیری: آموزش جنسی حین ترخیص در بهبود نمره دانش و کیفیت زندگی جنسی بیماران، بعد از ترخیص از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر مؤثر می­ باشد. بنابراین می­توان از آموزش جنسی زمان ترخیص در حین توانبخشی بیماران بعد از درمان ­های تهاجمی قلبی استفاده نمود.

کد مقاله 36414
تعداد بازدید 198

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397