عنوان | اثربخشی مداخلات خانواده محور بر نشانههای بالینی و مهارتهای اجتماعی کودکان بیش فعال |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 242-229 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اختلال بیش فعالی کم توجهی خانواده درمانی مهارتهای اجتماعی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه نشانگان بالینی مداخله خانواده محور |
چکیده |
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخلات خانواده محور بر نشانگان بالینی و مهارتهای اجتماعی کودکان بیش فعال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با مراحل پیش آزمون-پس آزمون بود. برای این منظور پژوهش تعداد 28 نفر از دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی مراجعهکننده به یک مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره به همراه پدران و مادرانشان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونۀ اصلی پژوهش انتخاب شدند و سپس در دو گروه مساوی چهارده نفری قرار گرفتند. گروه آزمایشی در برنامۀ خانواده درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. روش کار: ابزارهای پژوهش، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) و پرسشنامه کانرز والدین (1999) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مداخلات خانواده محور منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش نشانه های بالینی کودکان دارای اختلال بیش فعالی میشود. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخله پژوهش حاضر برای افزایش مهارت اجتماعی و کاهش نشانه های بالینی کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی مفید است. |
کد مقاله | 36410 |
تعداد بازدید | 205 |
|