عنوان | بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 15 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 140-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی سبک زندگی شبکههای اجتماعی زن و سبک زندگی فضای مجازی زنان جوان شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی اینستاگرام بازنمود |
چکیده |
حرکت جوامع به سمت فردگرایی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با سبکهای متنوع زندگی به واسطه رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی، سبک زندگی را به موضوعی مهم در عرصه حیات فردی و اجتماعی بدل کرده است. این مقاله با تکیه بر ادبیات مفهومی موجود در حوزه سبک زندگی، با بهرهگیری از شیوه مردمنگاری مجازی، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل مضمون صفحات اینستاگرامی 53 نفر از کاربران زن فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را که مولفههای سبک زندگی در پستها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده ایشان به چشم میخورد، از منظر بازنمود سبک زندگی در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که زنان با نمایش تجارب روزمره و نقشهای گوناگون خود همچون نقشهای خانوادگی، شغلی، تحصیلی و ... در فضای عمومی اینستاگرام به دنبال بازتعریف زندگی زن ایرانی و معنا و ارزش بخشیدن به اموری هستند که از نگاه عموم غایب مانده یا کم اهمیت جلوه میکند. به تعبیر آنها این زنان هستند که به نقشهایی که بر عهده دارند ارزش و اعتبار میبخشند. زنان با شرایط اجتماعی مختلف، علایق گوناگونی را از طریق صفحات کاربری خود در شبکههای اجتماعی دنبال کرده یا به نمایش میگذارند و از طریق بازنمود اشیاء و موقعیتهای مختلف بر تمایز خود با دیگران تاکید میورزند. |
کد مقاله | 36404 |
تعداد بازدید | 193 |
|