عنوان | تدوین مدل علی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 7 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 28-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی جو خانواده سرزندگی تحصیلی ساوه (شهرستان) ادراک از محیط یادگیری جو عاطفی تدوین مدل علی محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی |
چکیده |
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بود. روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونهای به حجم 347 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای محیط یادگیری سازندهگرایی اجتماعی حقایقی و کارشکی (1394)؛ درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011)؛ جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ادراک از محیط یادگیری سازندهگرایی اجتماعی و جو عاطفی خانواده اثر مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی ندارند ( 05/0 p ). نتایج روابط غیرمستقیم نشان داد که فقط درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی بر سرزندگی تحصیلی اثر دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش از اثر مستقیم درگیری تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین درگیری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان حمایت می کند و اهمیت متغیرهای میانجی را نشان میدهد. |
کد مقاله | 36379 |
تعداد بازدید | 364 |
|