• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی تجارب مادران در مراقبت از فرزند معلول: یک مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 8
نویسنده آناهیتا خدابخشی‌ کولایی - محبوبه آقاخانی کوشکی - ندا کلهر
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 22
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 76-69
زبان فارسی
کلید واژه کودکان معلول  پدیدارشناسی  معلول  معلولیت  مراقبت  گیلان (استان)  تجارب مادران  مراقبت از کودک  فرزند معلول  معلولیت طفل  مراقبت والدین  رودبار (شهرستان)  
چکیده مقدمه: خانواده نهادی اجتماعی است که اختلال در هر عضو، کل آن را مختل می سازد. وجود کودک معلول آسیب های روان شناختی و اجتماعی جبران ناپذیری را بر پیکره خانواده وارد می کند و مادر به مثابه مراقب اصلی به دلیل تعامل مستمر با فرزندش بیشترین آسیب را متحمل می شود. این پژوهش به واکاوی تجارب مادران در مراقبت از فرزند معلولشان پرداخته است.
روش: نوع پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند و در سال 1397 انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش مادران دارای فرزند معلول بودند که فرزندشان در اداره بهزیستی شهرستان رودبار استان گیلان پرونده داشتند. شرکت کنندگان در پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه با 18 مادر به اشباع رسید. تجزیه و تحلیل داده ها بر پایه روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شد.
یافته ها: نتایج بررسی ها نشان داد تجربه های مادران شرکت کننده در پژوهش را می توان در قالب چهار مضمون اصلی شامل احساسات ، واکنش های منفی و عجز مادران، نگرانی از آینده فرزند، انگ جامعه و رنج و دغدغه مادران از نبود حمایتهای تخصصی و مالی طبقه بندی کرد. درون مایه یا اصلی ترین مفهوم زندگی جانکاه و فرسودگی روانی مادر به دست آمد.
نتیجه گیری: مادران این کودکان از کمبودهای شدید حمایتی در جامعه و احساسات منفی و ناتوانی رنج می برند. این فشارهای روان شناختی و مراقبتی زمانی بیشتر می شود که مادر ساکن مناطق کوچکتر یا کمتر توسعه یافته باشد. به همین دلیل، کمبود امکانات بیشتر به چشم می خورد. به نظر می رسد که، شرکت در کلاس های روانی آموزشی و آگاهی افزایی به رشد فردی مادران جهت رویارویی با استرس زندگی یاری می رساند. همچنین، کاهش فشارهای مراقبتی بدون در نظر گرفتن بسترسازی فرهنگی و بهره گیری از منابع خدماتی و حمایتی امکان پذیر نمی باشد.

کد مقاله 36376
تعداد بازدید 254

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397