عنوان | مقایسه حافظه فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 37-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حافظه گرگان (شهرستان) اختلال یادگیری سبکهای پردازش حسی حافظه فعال پردازش حسی کودکان دختر کودکان پسر اختلال یادگیری نوشتاری |
چکیده |
مقدمه: مشکلات اصلی کودکان با اختلال یادگیری در شناخت و حواس میباشد، این پژوهش با هدف مقایسه حافظهی فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری در شهر گرگان انجام شد. روش: روش انجام پژوهش توصیفی از نوع مورد-شاهدی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دختران و پسران دارای اختلال یادگیری نوشتاری شهرستان گرگان سنین 8 تا 10 در حال درمان در مرکز اختلالات یادگیری در تابستان 1396 تشکیل دادند. با توجه به روش پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به ازای گروه پسران 50 و دختران 58 نمونه انتخاب شدند. با توجه به ابزارهای پژوهش، ابزار پروفایل حسی Dunn (1999) از والدین کودکان دریافت گردید و ابزار حافظهی فعال (1980) Daneman & Carpenter مستقیما از کودکان سوالات پرسیده شد و اطلاعات مرتبط با پردازش و اندوزش در حافظه دریافت گردید. داده ها با توجه به روش تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل گردید. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین دو گروه دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری در خرده مقیاسهای پردازش و اندوزش از متغیر حافظه فعال و خرده مقیاس پردازش شنیداری، پردازش چندگانه حسی و تلقین مرتبط با وضعیت بدنی حرکت از متغیر سبکهای پردازش حسی تفاوت معناداری وجود دارد (p < 0.01). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در حافظهی فعال و سبکهای پردازش به طور کلی گروه پسران در وضعیت نامناسبتری میباشد که نیازمند توجه ویژه توسط درمانگران و رویکردهای درمانی متمرکزتر میباشند. |
کد مقاله | 36375 |
تعداد بازدید | 248 |
|