عنوان
|
بررسی اثربخشی مداخلات تربیتی بر هویت اخلاقی دختران 14-18 سال؛ با تأکید بر چالشها و محدودیتها |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
فاطمه شریفی زارچی - شعله امیری - وحید قاسمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده (طهورا سابق) - علمی تخصّصی سال 7 شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
76-57 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر قم (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی مداخله تربیتی هویت نوجوانان هویت اخلاقی هویت دختران هویت معوق
|
چکیده
|
یکی از چالشهای اخلاقی مهم که بهزیستی فردی و اجتماعی را با مخاطراتی روبه رو کرده است، عدم تناسب شناخت اخلاقی با رفتار اخلاقی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات تربیتی بر هویت اخلاق دختران نوجوان، به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دبیرستان های دخترانه ناحیه یک شهر قم بود که یک دبیرستان به روش در دسترس (با توجه به موافقت اولیای دبیرستان برای اجرای پژوهش) برای گروه نمونه انتخاب شد. از میان کلاسهای این دبیرستان، پنج کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید و تمامی دانش آموزان این کلاسها پرسشنامه هویت خویشتن (EMO-EIS) را تکمیل نمودند. پس از بررسی نتایج پرسشنامه تعداد سی نفر از دانش آموزان که در طبقه هویت معوق قرار گرفتند، برای دریافت مداخله تربیتی در دو گروه آزمایش و گروه گواه (پانزده نفر در گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه گواه) قرار گرفتند. یافته ها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد که نشان دهنده تأثیر مثبت معنادار مداخله تربیتی بر هویت اخلاقی نوجوانان مبتلا به هویت معوق در پس آزمون (f = 0/53 , P = 0/47) و پیگیری (F = 2/13 , P = 0/15) بود.
|