عنوان
|
نقش پیش بینی کنندگی افسردگی، اضطراب، استرس و شیوههای فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
فاطمه تجلی - حجت الله جاویدی - امیرهوشنگ مهریارم - احمد میرجعفری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
173-159 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری افسردگی افسردگی مادران افسردگی زنان استرس اضطراب اضطراب زنان تنیدگی سبک والدگری شیراز تنیدگی مادران دانشآموزان دوره ابتدایی اختلال نافرمانی مقابلهای شیوههای فرزندپروری مادر والدگری سبک فرزندپروری اضطراب مادر استرس مادران دانشآموزان پسر استرس زنان والدگری مادران دانشآموزان پسر دوره ابتدایی سلوک رفتارهای مخرب
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی افسردگی، اضطراب، استرس و شیوه های فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل مادران دانشآموز پسر مقطع ابتدایی با رفتارهای مخرب در شهرستان شیراز بود. جهت جمع آوری دادهها، 4 مدرسه ابتدایی پسرانه دولتی به روش خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب گردید. سپس با استفاده از فرم های معلم و والدین پرسشنامه علائم مرضی کودک، 105 مادر دارای کودک با رفتارهای مخرب انتخاب شدند. این مادران پرسشنامههای والدگری آلاباما و افسردگی، اضطراب، تنیدگی را تکمیل نمودند. دادههای پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شد .یافتههای همبستگی نشان داد که نشانههای افسردگی، اضطراب، تنیدگی، عدم ثبات رفتاری، و ضعف در نظارت مادران با نشانههای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندان همبستگی مثبت و معنادار دارد. همچنین روش های فرزندپروری مثبت مادران با نشانههای نافرمانی مقابلهای فرزندان، رابطه منفی و معنادار داشت. با توجه به نتایج رگرسیون، افسردگی مادران، قوی ترین پیشبینیکننده نشانههای نافرمانی مقابلهای فرزندان و ضعف در نظارت مادران نیز قوی ترین پیشبینیکننده نشانههای سلوک فرزندان بود. در مجموع نتایج نشان داد، افسردگی، اضطراب، استرس و روش های فرزندپروری والدین با رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندان روابط معناداری دارند. این یافتهها میتواند در شیوههای درمانی و یا در آموزش والدین کودکان با اختلالات نافرمانی مقابلهای و سلوک مورد استفاده قرار گیرد.
|