عنوان | مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تجربی |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 25-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر پیشرفت تحصیلی دزفول (شهرستان) پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سرسختی درگیری تحصیلی ادراک از محیط کلاس دانشآموزان پسر |
چکیده |
هدف این پژوهش مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر بود. نمونهای با حجم 300 دانشآموز (150 دختر و 150 پسر) سوم تجربی شهر دزفول با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه های سرسختی، ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. میانگین نمرات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مدّ نظر قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل واریانس چندمتغیّره به کار رفت. نتایج نشان دادند که جنسیّت بر متغیّرهای وابسته اثر معناداری دارد ( 001/0 p < ). برای تعیین مکان معنادارشدن آماری اثر جنسیّت روی هر یک از متغیّرهای وابسته، تحلیل واریانس تک متغیّره به طور جداگانه اجرا شد. نتایج نشان داد بین میانگین پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد ( 001/0 p < ). اما بین میانگین سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری یافت نشد ( 001/0 < p ). لذا ضرورت دارد که والدین، برنامهریزان و معلّمان فرصتهایی را جهت درگیری و فعّالسازی، بهرهمندی از تکالیف چالشبرانگیز مفید برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هر دو جنس فراهم سازند. |
کد مقاله | 36341 |
تعداد بازدید | 200 |
|