• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم تجربی
تعداد صفحات 19
نویسنده فوزیه الهام پور - حمزه گنجی - خدیجه ابوالمعالی الحسینی
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 31
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 25-7
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  پیشرفت تحصیلی  دزفول (شهرستان)  پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر  سرسختی  درگیری تحصیلی  ادراک از محیط کلاس  دانش‌آموزان پسر  
چکیده هدف این پژوهش مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر بود. نمونه‌ای با حجم 300 دانش‌آموز (150 دختر و 150 پسر) سوم تجربی شهر دزفول با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه­ های سرسختی، ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی را تکمیل‌ کردند. میانگین نمرات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مدّ نظر قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، روش تحلیل واریانس چندمتغیّره به کار رفت. نتایج نشان‌ دادند که جنسیّت بر متغیّرهای وابسته اثر معناداری‌ دارد ( 001/0 p < ). برای تعیین مکان معنادارشدن آماری اثر جنسیّت روی هر یک از متغیّرهای وابسته، تحلیل واریانس تک متغیّره به طور جداگانه اجرا شد. نتایج نشان‌ داد بین میانگین پیشرفت‌ تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد ( 001/0 p < ). اما بین میانگین سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری یافت نشد ( 001/0 < p ). لذا ضرورت دارد که والدین، برنامه‌ریزان و معلّمان فرصت‌هایی را جهت درگیری و فعّال‌سازی، بهره‌مندی از تکالیف چالش‌برانگیز مفید برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هر دو جنس فراهم‌ سازند.

کد مقاله 36341
تعداد بازدید 200

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397