• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده
تعداد صفحات 8
نویسنده آزاده عدالت - بهنام مکوندی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 21
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 76-69
زبان فارسی
کلید واژه استرس  تصویر بدنی  مثبت اندیشی  سرطان پستان  زنان ماستکتومی شده  ماستکتومی  نگرانی از تصویر بدنی  آموزش تفکر مثبت  استرس زنان  نشخوار ذهنی  زنان مبتلا به سرطان  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: سرطان پستان یکی از شایع ترین انواع سرطان و ماستکتومی یکی از درمان های اولیه در سرطان پستان است که باعث نقص فیزیکی و اختلال های روانشناختی می شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده بود.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های مداخله و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان ماستکتومی شده در بیمارستان شفا شهر اهواز در سال ۱۳۹۶ بودند. نمونه پژوهش ۴۰ نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش مثبت اندیشی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. گروه ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-۲۲ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: گروه های مداخله و کنترل از نظر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی تفاوت معناداری داشتند. به عبارت دیگر آموزش مثبت اندیشی باعث کاهش معنادار استرس (F = ۱۱۵/۲۷ , P < ۰/۰۰۱ )، نشخوار ذهنی (F = ۱۵۴/۷۸ , P < ۰/۰۰۱) و نگرانی از تصویر بدنی (F = ۱۳۳/۴۹ , P < ۰/۰۰۱)) در زنان ماستکتومی شده شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش مثبت اندیشی در کاهش استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده بود. بنابراین درمانگران برای مداخلات روانشناختی به ویژه برای کاهش استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی می توانند از روش آموزش مثبت اندیشی استفاده کنند.

کد مقاله 36255
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397