عنوان | اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب بر کیفیت رابطه مادر پسر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 83-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری کیفیت ارتباط رابطه والد فرزند نظریه انتخاب رابطه مادر کودک آموزش فرزندپروری رابطه مادر پسر برنامه فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب |
چکیده |
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامهی آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب بر کیفیت رابطه مادر ـ پسر، صورت گرفت. پژوهش در چارچوب یک طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. بدین منظور تعداد 40 نفر از مادران داوطلبی که فرزندانشان پس از نمونهگیری تصادفی خوشهای در آزمون غربالگری شرکت و مشکلات رابطهای با مادران خود را گزارش کرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. کلیه آزمودنیها (فرزندان) قبل و بعد از آموزش از طریق آزمون نگرش فرزند نسبت به مادر در سه مرحله (پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری) ارزیابی شدند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بیانگر تغییر نمرات گروه آزمایش از پیشآزمون به پسآزمون و آزمون پیگیری است. به نحوی که آموزش فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب باعث بهبود رابطه مادر ـ پسر شده است. این تحقیق نشان داد که میانگین اندازه اثر 7 جلسه آموزش 2 ساعته برنامه فرزندپروری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه مادرـ پسر به میزان 6/24 درصد بوده است. |
کد مقاله | 36049 |
تعداد بازدید | 350 |
|