عنوان | گفتوگومندی سراسطورههای مسلط بر هنر دوره قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 197-179 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هنرهای تجسمی قاجار هنر قاجار سراسطوره گفتوگومندی تصویرگری شخصیت شیرین |
چکیده |
سراسطوره های مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکل دهندة گفتوگوهایی هستند که به جریانهای فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت می دهند. در دورة قاجار، ورود و ترویج سراسطورة فرنگ در ایران باعث بهوجودآمدن تحولاتی شایستة توجه در حوزة فرهنگ و هنر شد. یکی از نمودهای پربسامد و تأثیرگذار چنین تحولی در تصویرگری و به خصوص تصویرگری زنان مفهوم «دیگری» این دوره بود. ازاینرو، این پژوهش با انتخاب «شخصیت شیرین»، که شخصیتی با ظرفیت بالا برای «دیگری» شدن و «فرنگی» شدن در آن دوره بود، به مطالعة گفتوگومندی (باختینی) سراسطوره های مسلط بر هنر دورة قاجار پرداخت. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که در یک جامعه، که در یک زمان تحت تأثیر چند سراسطورة مختلف است، نحوة تأثیرگذاری سراسطوره ها بر شکل گیری و تحولات یک ایکون اسطورهای کلان چگونه است؟ بدین منظور، بررسی تصاویر موجود از صحنة «آبتنی شیرین»ـ به منزلة پیکرة مطالعاتیـ با روش تحلیل های بینامتنی و بیناگفتمانی بدین نتیجه رسید که در دورة قاجار بین سه سراسطورة فرنگی، ایرانی و اسلامی گفتوگویی شکل گرفته که سراسطورة اسلامی در آن نقش میانجی دو سراسطورة دیگر و فراهم کنندة مقدمات گفتوگو را بر عهده داشته، اما در نهایت، با گذشت زمان و قوتگرفتن این گفتوگو، سراسطورة اسلامی از آن خارج شده است. |
کد مقاله | 35991 |
تعداد بازدید | 148 |
|