• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثر‌بخشی آموزش کاهش آسیب و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف
تعداد صفحات 34
نویسنده هما شیخ دارانی - محسن گل‌پرور - ایلناز سجادیان
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 35
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 164-131
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  روابط دختر و پسر  جنس مخالف  رابطه با جنس مخالف  کاهش آسیب  اثربخشی آموزش  آسیب‌شناسی روابط دختر و پسر  اهمال کاری تحصیلی  اهمال‌ کاری  برنامه‌های آموزشی  دختران آسیب دیده  مداخله ماتریکس  
چکیده هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه آموزش کاهش‌ آسیب‌های ناشی از روابط با جنس‌ مخالف و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال‌ کاری‌ تحصیلی در دختران دانش‌آموز آسیب‌دیده از رابطه با جنس‌ مخالف بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه بود. از میان 60 دختر آسیب‌دیده از رابطه با جنس‌ مخالف در پائیز 1397، 36 دختر به‌ صورت هدفمند بر مبنای ملاک‌های ورود انتخاب و به‌ طور تصادفی در سه گروه مساوی 12 نفری گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس اهمال‌کاری ‌تحصیلی سولومون و راث‌ بلوم (1984) بود. گروه مداخله ماتریکس و گروه مداخله آموزشی کاهش‌ آسیب، هر یک 10 جلسه درمانی دریافت نمودند و گروه‌ کنترل درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل‌کوواریانس چند‌متغیری و آزمون تعقیبی نشان داد بین میزان‌ آمادگی ‌برای‌ امتحانات (68/9 = F ، 001/0 = P ) و آمادگی‌ برای‌ انجام‌ تکالیف (47/15 = F ، 001/0 = P ) در مرحله پس‌ آزمون بین گروه آموزش ‌کاهش‌ آسیب و مداخله ماتریکس با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین در خرده‌ مقیاس تکالیف پایان‌ ترم (83/7 = F ، 002/0 = P ) مداخله ‌ماتریکس نسبت به برنامه آموزشی کاهش آسیب و گروه کنترل در مرحله پس‌ آزمون نیز دارای تفاوت معنی‌دار بود. در مرحله پیگیری مداخله ماتریکس فقط باعث کاهش معنی‌دار در حیطه آمادگی برای تکالیف (82/4 = F ، 015/0 = P ) نسبت به گروه کنترل ‌شد (05/0 > p). با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود برنامه مداخله ماتریکس و سپس برنامه آموزش کاهش آسیب برای کاهش اهمال‌کاری‌ تحصیلی دختران‌ آسیب‌دیده از رابطه با جنس‌ مخالف استفاده شود.

کد مقاله 35988
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397