عنوان
|
اثربخشی آموزش کاهش آسیب و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال کاری تحصیلی در دختران دانشآموز آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
هما شیخ دارانی - محسن گلپرور - ایلناز سجادیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
164-131 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر روابط دختر و پسر جنس مخالف رابطه با جنس مخالف کاهش آسیب اثربخشی آموزش آسیبشناسی روابط دختر و پسر اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری برنامههای آموزشی دختران آسیب دیده مداخله ماتریکس
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه آموزش کاهش آسیبهای ناشی از روابط با جنس مخالف و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال کاری تحصیلی در دختران دانشآموز آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. از میان 60 دختر آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف در پائیز 1397، 36 دختر به صورت هدفمند بر مبنای ملاکهای ورود انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه مساوی 12 نفری گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بود. گروه مداخله ماتریکس و گروه مداخله آموزشی کاهش آسیب، هر یک 10 جلسه درمانی دریافت نمودند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیلکوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی نشان داد بین میزان آمادگی برای امتحانات (68/9 = F ، 001/0 = P ) و آمادگی برای انجام تکالیف (47/15 = F ، 001/0 = P ) در مرحله پس آزمون بین گروه آموزش کاهش آسیب و مداخله ماتریکس با گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در خرده مقیاس تکالیف پایان ترم (83/7 = F ، 002/0 = P ) مداخله ماتریکس نسبت به برنامه آموزشی کاهش آسیب و گروه کنترل در مرحله پس آزمون نیز دارای تفاوت معنیدار بود. در مرحله پیگیری مداخله ماتریکس فقط باعث کاهش معنیدار در حیطه آمادگی برای تکالیف (82/4 = F ، 015/0 = P ) نسبت به گروه کنترل شد (05/0 > p). با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود برنامه مداخله ماتریکس و سپس برنامه آموزش کاهش آسیب برای کاهش اهمالکاری تحصیلی دختران آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف استفاده شود.
|