عنوان | اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرمایه روانشناختی و مسئولیتپذیری نوجوانان طلاق |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 37-28 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مسئولیتپذیری واقعیت درمانی واقعیت درمانی گروهی سرمایه روانشناختی طلاق ساری (شهرستان) دانشآموزان دوم دبیرستان نوجوانان دبیرستانی مسئولیتپذیری نوجوانان نوجوانان طلاق |
چکیده |
زمینه و هدف: رشد طلاق در سالهای اخیر جمعیت نوجوانان طلاق را افزایش داده و مشکلات و مسائل حاصل از طلاق در این دوره حساس رشدی میتواند به شدت بر سرمایه روانشناختی و مسئولیت پذیری تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرمایه روانشناختی و مسئولیت پذیری نوجوانان طلاق تحت حضانت مادر بود. روش و مواد: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. ﺟﺎمعه ﺁﻣﺎﺭﻯ این ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ کلیه نوجوانان طلاق ﺗﺤﺖ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻣﺎﺩﺭ و مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه دوم شهر ساری در سال تحصیلی 97-1396 بودند که نمونه ای به تعداد 60 نفر از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه واقعیت درمانی گروهی شرکت نمودند در حالی که گروه گواه، آموزشی در آن دوره دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیرهای وابسته از پرسشنامه های سرمایه روان شناختی و مسئولیت پذیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان گروه آزمایش (6/5) 8/16 و گروه گواه، (1/6) 2/17 سال بود. میانگین (انحراف معیار) سرمایه روانشناختی گروه آزمایش در پیش آزمون (3/4) 6/24 بود که در پس آزمون به (2/3) 9/29 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون (7/3) 25 بود که در پس آزمون به (8/2) 2/24 رسید که از نظر آماری معنادار نبود. همچنین میانگین (انحراف معیار) مسئولیت پذیری گروه آزمایش در پیش آزمون (9/19) 4/83 بود که در پس آزمون به (2/21) 9/98 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون (20) 5/84 بود که در پس آزمون به (3/19) 8/84 رسید که از نظر آماری معنادار نبود. مؤلفه خوش بینی از متغیر سرمایه روانشناختی، و مؤلفه قانونمندی از متغیر مسئولیت پذیری، بیشترین تأثیر را از واقعیت درمانی داشته اند. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش واقعیت درمانی گروهی منجر به بهبود سرمایه روانشناختی و افزایش مسئولیت پذیری در نوجوانان طلاق شد. |
کد مقاله | 35953 |
تعداد بازدید | 300 |
|