عنوان | بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با بهزیستی هیجانی و بهزیستی اجتماعی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 7 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | مهر - 1398 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 112-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان دختر تهران فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه بهزیستی ذهنی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان بهزیستی اجتماعی اقتدار منطقی دانشآموزان دبیرستانی سبکهای فرزندپروری ادراک شده دانشآموزان دوم دبیرستان سبک فرزندپروری بهزیستی هیجانی دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
هدف از این بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با بهزیستی هیجانی و بهزیستی اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 96-95 تشکیل میدادند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و با توجه به جدول مورگان تعداد 229 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش حاضر از پرسشنامه سبک فرزندپروری دیانا بامریند (1967) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد و نتایج تحلیل دادهها بیانگر آن بود که بین سبکهای فرزندپروری با بهزیستی اجتماعی و بهزیستی هیجانی رابطه وجود دارد و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با زیرمولفه هایی از بهزیستی اجتماعی (مقبولیت اجتماعی، واقع گرایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پیوستگی اجتماعی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین بین سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با بهزیستی هیجانی مثبت و منفی رابطه معناداری وجود دارد و این درحالی بود که بین سبکهای فرزندپروری آزادگذاری مطلق و استبدادی با این مولفه ها ارتباط معنی داری به دست نیامد. |
کد مقاله | 35945 |
تعداد بازدید | 186 |
|